Zoekmachine marketing is een breed begrip. Wat houdt dit begrip precies in? Hoe werkt het en, misschien nog wel belangrijker, wat kun je ermee? Op die vragen gaan we antwoord geven in deze blog.

Zoekmachine marketing/SEM: wat is het?

Zoekmachine marketing is een term die vertaald is vanuit het Engels. In het Engels spreekt men van SEM, oftewel Search Engine Marketing. Zoekmachine Marketing is eigenlijk een verzamelnaam voor twee verschillende takken van sport: SEA en SEO. Het doel van deze vorm van marketing is om hoog te komen in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Dat kan met zowel SEA als SEO. Hieronder leggen we uit wat beide begrippen inhouden en zetten we de voordelen en nadelen tegen elkaar af.

Zoekmachine marketing deel 1: SEO

Het begrip zoekmachine marketing bestaat zoals gezegd ruwweg uit twee subbegrippen: SEA en SEO. Als eerste behandelen we SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. We hebben al een uitgebreid artikel over SEO op de site staan, maar we gaan er hieronder nog (iets) korter op in.

SEO staat voor Search Engine Optimisation, of, zoals we net al zeiden, zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je door je teksten en website goed te optimaliseren hoog in zoekmachines komt. Dat gaat als volgt in zijn werk:

  1. Je kiest een zoekwoord waarop je hoog in de zoekmachines wilt komen. Zeg bijvoorbeeld dat je autoverzekeringen verkoopt, dan is het logisch dat je wilt ranken op de term ‘autoverzekering kopen’. Dit is namelijk wat jouw potentiële klanten opzoeken als zij een autoverzekering willen afsluiten.
  2. Je schrijft een tekst die zoveel mogelijk geoptimaliseerd is voor de zoekterm. Zorg dat je hem niet te weinig gebruikt, maar ook niet te veel. En zorg er ook voor dat hij op de juiste plekken staat. Mocht je er meer over willen weten, dan kun je terecht bij het eerdergenoemde artikel of bij onze SEO checklist.
  3. Nadat je de tekst geschreven hebt, blijf je in andere teksten regelmatig naar die tekst linken. Zo zien Google, Bing en Yahoo dat deze tekst belangrijk is en heb je een hogere kans om hoog in de zoekresultaten te komen.

Voordelen van SEO

SEO heeft een groot aantal voordelen. Ten eerste is het de gratis vorm van zoekmachine marketing: in tegenstelling tot SEA hoef je bij SEO geen enkele kapitaalinvestering te doen. Optimaliseer je site en schrijf een aantal goede artikels over de keywords waar jij op wilt ranken. Geen advertentiekosten of iets in die richting. Daardoor is het veel makkelijker om met SEO te beginnen dan met SEA. Bovendien is het duurzaam: een artikel dat geschreven is, is ook geschreven. Je zult het af en toe wel moeten optimaliseren, maar in principe staat het artikel mits het goed genoeg is als een huis. Als je advertenties koopt, dan stoppen de verkopen zodra jij stopt met adverteren.

Nadelen van SEO

SEO is dus een duurzame en kosteneffectieve manier van zoekmachine marketing. Wat kan dan ooit een reden zijn om je er niet op te focussen? Geloof het of niet, maar daar zijn een flink aantal redenen voor. De grootste is tijdsinvestering: een goed artikel schrijven kost dan wel geen geld, maar bedenk je hoeveel tijd je ermee kwijt bent. Cornerstone artikels, de artikels waarvan je het allerliefst wilt dat ze hoog komen in Google, kunnen makkelijk 2000 tot 3000 woorden lang zijn. Knap als je dat binnen een uurtje uit je mouw schudt. Je kunt die teksten natuurlijk ook laten schrijven, maar dan ben je er dus wel weer geld aan kwijt. Dat is een afweging die je moet maken

Het tweede grote nadeel van deze manier van zoekmachine marketing is dat het iets voor de lange termijn is. Gevestigde namen als Wikipedia, Independer en Albert Heijn hebben een enorm grote autoriteit. Die worden daarom door de zoekmachines automatisch voorgetrokken. Op de zoekwoorden waar alle grote namen bovenaan staan (op ‘online boodschappen’ staan bijvoorbeeld Jumbo, Albert Heijn en Coop bovenaan), heb je weinig kans als beginnende website. Je moet je eerst op ‘makkelijkere’ zoekwoorden focussen met minder concurrentie, waar dit soort grote bedrijven niet op ranken. Later kun je om de zoekwoorden met veel maandelijkse zoekopdrachten meedoen. Dat kan echter maanden, soms wel jaren duren. Het is de vraag of je die tijd hebt.

zoekmachine marketing SEO

Zoekmachine marketing deel 2: SEA

Nu we het uitgebreid hebben gehad over SEO, is het tijd om het over die andere vorm van zoekmachine marketing te hebben: SEA. SEA, oftewel Search Engine Advertising, is het inkopen van een advertentie bij een zoekmachine. Je zet een advertentie op, Google beoordeelt deze advertentie op verschillende factoren en zo krijg je een plekje in de zoekresultaten van de door jouw ingestelde zoekterm. We gaan er nu niet te gedetailleerd op in: daarvoor hebben we al een volledige SEA handleiding geschreven.

Voordelen van SEA

SEA is in veel zaken de complete tegenhanger van SEO. Het doel (hoog komen in zoekmachines) is hetzelfde, maar de manier waarop je dat bereikt is ontzettend anders. Bij SEA betaal je dus om in de zoekresultaten te komen. Een groot voordeel daarvan is dat de resultaten snel komen. Je hoeft, in tegenstelling tot bij SEO, geen autoriteit en groot linknetwerk op te bouwen. Of je nou net begint of al jaren een website hebt: advertenties kun je gewoon inkopen.

Daarnaast kost het weinig tijd om met SEA aan de slag te gaan. Natuurlijk kost het tijd om je advertenties op te zetten en te optimaliseren, maar dat is niets in vergelijking met de uren en uren die goede artikels kunnen kosten. Het is daardoor makkelijker om de mogelijkheden uit te proberen.

Het laatste voordeel van deze vorm van zoekmachine marketing ligt meer in de natuur van zoekmachines. Zoekmachines als Google, Yahoo en Bing worden gerund door grote bedrijven. Deze bedrijven hebben uiteraard winstoogmerk. Daardoor zullen advertenties, mits ze goed genoeg zijn, altijd de voorkeur krijgen boven de organische SEO resultaten. Je kunt nog zo’n mooi, informatief en goed geoptimaliseerd artikel schrijven, uiteindelijk gaat het deze bedrijven om de knaken. Daarom krijgen betalende adverteerders altijd de voorkeur boven de schrijvers die met SEO gratis verkeer proberen binnen te halen

Nadelen van SEA

Ook in de nadelen is SEA in veel opzichten de precieze tegenhanger van zijn zoekmachine marketing tegenhanger, SEO. Het meest duidelijke nadeel zit hem uiteraard in het feit dat je moet betalen voor zoekadvertenties. SEA is niet gratis en vaak zelfs erg duur. Dit soort advertenties worden op een kost-per-klik basis betaald: je betaalt voor elke bezoeker die klikt op jouw advertentie. 1 euro per klik is geen absurd hoge prijs bij zoekadvertenties. Je krijgt er over het algemeen goed verkeer en goede leads van, maar het is jouw overweging of je bereid bent daar zo veel voor te betalen.

Een ander groot nadeel is het gebrek aan duurzaamheid. Deze vorm van zoekmachine marketing werkt alleen als je blijft betalen. Je kunt nog zo’n mooie advertentie hebben waar veel mensen op klikken: als jij de geldkraan dichtdraait, dan kun je zwaaien naar je verkeer. Dat is bij SEO toch heel anders.

Tip: gebruikerservaring

Nog een algemene tip voor zoekmachinemarketing, zowel SEO als SEA: denk aan de gebruikerservaring. Zeker Google staat erom bekend dat zij de ervaring van de gebruiker zeer hoog in het vaandel hebben staan. Speel hier op in. Zorg dat je website er verzorgd uitziet en dat hij snel laadt. Dit kun je testen met de pagespeed test van Google. Google zet meteen een plusje achter je website als je pagina snel laadt. Zorg er ook voor dat je advertenties of teksten van hoge kwaliteit zijn. Voor teksten geldt: zorg dat ze goed leesbaar zijn. Verdeel de tekst in paragrafen en zorg voor een duidelijke structuur. En voeg genoeg informatie aan je stuk toe: de tekst moet volledig zijn. Voor advertenties heeft Google andere richtlijnen, die zijn hier te lezen.

Zoekmachinemarketing: conclusie

Uiteindelijk is er geen beste manier van zoekmachinemarketing. Zowel SEO als SEA heeft zijn voor- en nadelen. Welke je gebruikt, dat ligt vooral aan jou. Overigens zijn ze ook heel goed te combineren als je je aanwezigheid in de zoekresultaten echt wilt uitbouwen. Ben je benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn? Mega Marketeers helpt je graag! Wij hebben zowel SEO experts als SEA experts in huis die jou graag helpen met het maken van ijzersterkte teksten of het opzetten van geweldige advertentiecampagnes. Bekijk onze SEO pakketten en SEA pakketten om te zien hoe wij jou kunnen helpen!

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?