Met je bedrijf adverteren kan op allerlei verschillende manieren. Een van die manieren is SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Maar wat is SEA precies? Hoe werkt het en wat kan het betekenen voor jouw bedrijf? In deze blog maken we een complete gids om jou helemaal wegwijs te maken in SEA.

Wat is SEA?

Om antwoord te geven op de vraag ‘wat is SEA?’, schrijven we het woord eerst volledig uit. SEA staat zoals gezegd voor Search Engine Advertising. Dat betekent dat jij gaat adverteren in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Er zijn verschillende plekken waarop je kunt adverteren in zoekmachines:

  • Bovenaan de pagina
  • Onderaan de pagina
  • Aan de zijkant van de pagina

Vaak wordt het meeste gedrukt op de advertenties bovenaan de pagina, deze zijn dus ook het duurst. In de onderstaande afbeelding laten we een aantal zoekadvertenties zien.

SEA en SEO

In de bovenstaande afbeelding hebben we in Google gezocht op ‘SEA marketing’. Alle zoekadvertenties staan in het rode kader. Dit zijn dus advertenties van bedrijven die Google betalen om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Wat is het verschil met SEO dan?

SEA en SEO lijken misschien hetzelfde, maar ze zijn wezenlijk heel verschillend. Bij het eerste betaal je het platform, in dit geval de zoekmachine, om op een bepaalde zoekterm bovenaan in de zoekresultaten te komen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat heeft niets met adverteren te maken. Je schrijft met SEO teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Daardoor kom je bovenaan in de organische zoekresultaten van de zoekmachine (maar nog wel onder de zoekadvertenties). In het plaatje hierboven hebben we de organische zoekresultaten (die dus SEO geoptimaliseerd zijn) zwart omkaderd. Je betaalt bij SEO dus niemand, maar zorgt er met goede en goed geoptimaliseerde teksten voor dat jouw pagina bovenaan in de zoekresultaten komt. Voor meer informatie over SEO kun je onze complete SEO gids lezen.

Hoe werkt SEA?

Voor SEA campagnes heb je als eerste een Google Ads account nodig. Via dit account kun je Google Ads campagnes aanmaken. Hier kun je onder andere campagnes voor display ads, shopping ads en dus ook search ads maken. Wij focussen nu dus op de zoekadvertenties.

Wanneer je aanklikt dat je een zoekadvertentie wilt maken, kom je uit op dit scherm:

wat is SEA

Hier kun je dus je advertentie precies instellen. Per advertentie kun je 3 koppen en 2 beschrijvingen kiezen. Google kiest zelf een combinatie van 2 tot 3 koppen (afhankelijk van de lengte van je koppen) en een omschrijving bij elke weergave. Op die manier gaat het algoritme kijken welke combinatie het meeste kliks geeft.

Deze advertentie wordt dus weergegeven als zoekadvertentie bij de door jouw uitgekozen zoekterm. Dus als jij jouw nieuwe autoverzekering wilt promoten, zul je waarschijnlijk een zoekadvertentie willen maken bij de term ‘autoverzekering’ of ‘autoverzekering afsluiten’.

Er zijn ook nog verschillende extensies die je kunt gebruiken om extra informatie toe te voegen aan je advertentie. We zetten ze hier allemaal op een rijtje:

  • Sitelinks: met deze extensie kun je een aantal pagina’s van je site extra uitlichten in je advertentie. Denk aan de pagina van het product dat je verkoopt of een pagina naar speciale aanbiedingen.
  • Highlight: deze SEA extensie is bedoeld om bepaalde Unique Selling Points of scherpe aanbiedingen weer te geven. Denk aan gratis verzending of een bijzonder ruim assortiment. Er worden per advertentie 2 tot 6 highlights getoond.
  • Locatie: deze extensie is belangrijk wanneer je een fysieke winkel hebt of als je wilt dat mensen bij je langs komen. Bij je advertentie wordt meteen het adres van je bedrijf getoond. Als bezoekers daarop klikken, krijgen ze andere relevantie informatie over je bedrijf te zien.
  • App: Veel bedrijven hebben niet alleen een website, maar ook een mobiele app. Mocht je ook je app willen uitlichten, dan kan dat met de app extensie. Onderaan je advertentie wordt het logo van de app getoond met de tekst ‘verkrijgbaar in de App Store/Play Store’. Iemand die hier op drukt, wordt meteen naar jouw app in de App Store of Play Store gestuurd, zodat hij/zij hem meteen kan downloaden.
  • Oproep: wil je dat mensen je bellen? Dan is de oproepextensie je beste vriend. Deze SEA extensie laat naast de url van je website meteen je telefoonnummer zien. Iemand die daarop klikt, krijgt meteen de mogelijkheid om jouw bedrijf te bellen.
  • Website informatie: hiermee kun je specifieke informatie over jouw bedrijf of website uitlichten. Welke informatie, dat hangt af van wat voor bedrijf je hebt en wat je wilt laten zien. Denk bijvoorbeeld aan de merken die je verkoopt, de bestemmingen waar je een reis naartoe kan boeken etc.
  • Prijs: Als je bepaalde producten of diensten extra onder de aandacht wilt brengen, kun je de prijs extensie gebruiken. Deze SEA extensie wordt onderaan de advertentie weergegeven. Hij licht een bepaald product uit, in combinatie met de prijs van dat product. Je kunt maximaal 8 producten per advertentie uitlichten, hoewel Google er per keer altijd maar één zal laten zien.

Wat kun je ermee?

Je kunt SEA campagnes voor verschillende doeleinden gebruiken. Hier zetten we ze allemaal op een rijtje.

  • Verkeer: het simpelste doel van een SEA campagne is website verkeer naar binnen halen. Geen andere doelen dus: mensen zien jouw advertentie en klikken erop en bezoeken jouw website.
  • Sales: wanneer je wilt dat mensen een bepaald product van je kopen, maak je een zogenoemde sales campagne aan. Mensen komen in jouw webshop terecht en kopen (hopelijk) het product dat jij aanbiedt.
  • Leads: met een leads campagne spoor je mensen aan om een bepaalde actie te ondernemen, waardoor jij ze eventueel kunt benaderen om een product of dienst van je af te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier, waardoor jij hun telefoonnummer en/of e-mailadres hebt. Die kun je later gebruiken voor marketing doeleinden.

Zoekadvertenties zijn dus in het kort advertenties die ervoor zorgen dat mensen naar je website komen of een product of dienst van je afnemen. Via de eerdergenoemde extensies kun je ook mensen pushen om je app te downloaden of je te bellen.

Hoe kom ik hoog in de zoekadvertenties?

Als je echt veel verkeer, leads of sales uit je zoekadvertenties wilt halen, zul je waarschijnlijk de hoogste plek willen pakken. Hier klikken het meeste aantal mensen op. Maar hoe zorg je nou dat je boven de andere advertenties komt? Dat heeft met een aantal factoren te maken.

  • Je bod: Dit is de meest simpele factor: Google, Yahoo en Bing zijn allemaal bedrijven die winst willen maken. En als jij meer biedt per klik, verdienen zij meer. Het is dus logisch dat zij voorkeur geven aan advertenties met een hoger bod en deze over het algemeen een hogere positie geven.
  • De kwaliteit van je advertenties en bestemmingspagina: Google onderzoekt jouw advertentie en landingspagina en bekijkt hoe relevant en nuttig deze zijn met betrekking tot de zoekterm waarop jij biedt. Dit wordt weergegeven in een kwaliteitsscore. Met een hoog bod kom je er dus niet altijd: als je advertentie totaal irrelevant is, zul je nooit bovenaan de pagina komen.
  • De drempels voor advertentierangschikking: hier gaan we niet al te diep op in, maar voor elke veiling heeft Google per positie een zogenaamde drempel. Dit is een minimumprijs die je moet bieden om op een bepaalde positie te komen. Bied je dat niet, dan wordt je advertentie daar niet getoond. Dit zijn dus eigenlijk de minimumbiedingen die je moet doen. Al heb je nog zo’n goede advertentie over bijvoorbeeld autoverzekeringen (een relatief ‘dure’ zoekterm), als je maar 10 cent per klik biedt, kom je nooit bovenaan. Meer over het bepalen van de drempels kun je hier lezen.
  • De concurrentiepositie binnen een veiling: Als er twee advertenties een vergelijkbaar bod doen en een vergelijkbare kwaliteitsscore hebben, moet een van de twee toch boven de ander uitkomen. Naarmate deze advertentie langer bovenstaat en meer kliks uit zijn positie haalt, zal de adverteerder echter ook hoger moeten bieden om die positie te behouden. Dit om de andere advertentie ook eventueel een kans te geven.
  • De context van de zoekopdracht van de persoon: De context van de zoekopdracht is belangrijk bij de veiling om de verschillende posities. De ‘context’ is een verzamelnaam voor allerlei verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de zoektermen en de locatie van de persoon, maar ook het gebruikte apparaat (desktop, tablet of mobiel), het tijdstip en andere advertenties die op de pagina kunnen worden weergegeven. Hoe de posities precies verdeeld worden, weet alleen Googles algoritme.
  • Het verwachte effect van uw advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen: We hadden het eerder al over der zogenoemde extensies. Het effect van deze extensies wordt door het algoritme van Google geschat en op basis daarvan bepaalt Google wat de plek van jouw advertentie moet zijn in de zoekresultaten.

Wat zijn de voordelen en nadelen van SEA?

Nu hebben we een redelijk antwoord op de vraag ‘wat is SEA?’. Maar waarom zou je het wel doen en waarom niet? Er zijn een aantal grote voordelen, maar ook een aantal nadelen aan verbonden. Een overzicht.

Voordelen:

  • SEA converteert een stuk beter dan de display ads die we gewend zijn. Dit is verreweg het grootste voordeel van SEA. Dit komt doordat jij instelt bij welke zoekterm mensen jouw advertentie zien. Daardoor weet je zeker dat mensen op zoek zijn naar hetgeen wat jij aanbiedt. De kans dat iemand iets anders wilt doen dan een bluetooth speaker kopen als hij zoekt op ‘bluetooth speaker kopen’ is natuurlijk bijzonder klein. Dat is ook te zien aan de zogenaamde clickthrough ratio (CTR), oftewel het percentage van mensen dat klikt op de advertentie als zij hem te zien krijgen. Bij een display ad (dat is zo’n advertentie die je aan de zijkant van veel websites ziet, zie plaatje hieronder) is een CTR van 0,5 tot 1 procent heel normaal. Bij zoekadvertenties is een CTR van 10 procent niet ongebruikelijk. Je weet zeker dat mensen geïnteresseerd zijn in wat jij aanbiedt.
  • Advertenties krijgen vrijwel altijd de voorkeur boven organische resultaten. Google, Yahoo en Bing zijn bedrijven. Belachelijk grote bedrijven, maar bedrijven. En bedrijven draaien op winst. Een mooi SEO geoptimaliseerd artikel is leuk, maar een zoekmachine zal zo’n artikel nooit boven een advertentie plaatsen mits de advertentie goed genoeg is. Dat heeft één reden: men verdient aan de advertentie, niet aan het SEO artikel. Als je echt helemaal bovenaan moet komen bij een bepaalde zoekterm, is SEA bijna altijd de beste keuze.
  • Veel mogelijkheden. We gaan hier maar kort op in, omdat dit te complex is om goed te behandelen. Maar Google Ads biedt ontzettend veel mogelijkheden om je biedstrategie precies aan te passen op jouw behoeftes en jouw budget. Je hebt dus veel controle over je uitgaven.
Display ads
Display ads op de website NU.nl

Nadelen:

  • SEA is over het algemeen duurder. We hadden het net over dat SEA beter converteert dan display ads. Maar wij zijn uiteraard niet de enigen die deze kennis hebben. Ook de zoekmachines zelf weten als geen ander dat zoekadvertenties werken en dat merk je in de prijs. Advertenties worden meestal betaald op een cost per click (ofwel CPC) basis: je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Bij display ads is een CPC van 10 tot 15 cent redelijk normaal. Zoekadvertenties kosten een veelvoud hiervan. Voor zoekadvertenties betaal je, afhankelijk van de zoekterm, 50 cent, tot één euro, tot soms wel tientallen euro’s per klik. Als je een Google Ads account hebt, kun je kijken wat de CPC van jouw zoekwoord is in de zogenaamde zoekwoordplanner. Niet elke zoekterm is even duur, maar de CPC van zoekadvertenties ligt vaak wel een stuk hoger dan die van display ads.
  • Veel concurrentie. Dit hangt enigszins samen met het vorige, maar we gaan er toch even op in. Zoekadvertenties werken goed en dat is geen geheim. Ook andere bedrijven adverteren graag met SEA. Daardoor moeten alle adverteerders tegen elkaar opbieden om boven elkaar te komen. Ook dat drijft de prijs verschrikkelijk op. Het is maar de vraag of je daarin mee wilt gaan.
  • SEA is niet duurzaam. Een goede SEO tekst schrijven is heel tijdrovend. Zeker zogenoemde cornerstones, die vaak 2000 tot 3000 woorden tellen, kunnen ontzettend veel tijd en moeite kosten. Maar als ie eenmaal geschreven is en je hebt de toppositie in Google te pakken, dan gaat die blog ook nergens meer naar toe. Je zult je cornerstone af en toe moeten optimaliseren, maar de investering is nadat hij geschreven is erg laag. Dat is bij SEA heel anders. Je blijft je plek in Google alleen houden als je blijft betalen. Zet je de kraan dicht, dan stopt Google met jouw advertentie te laten zien. SEA is dus niet bepaald duurzaam te noemen.

SEO vs SEA

Velen zullen nu de vraag hebben: ‘wat is nu belangrijker, SEA of SEO? En waar moet ik me op focussen?’ Het klinkt misschien cliché, maar allebei zijn even belangrijk als je succes wilt boeken. Ze zijn ook moeilijk met elkaar vergelijkbaar, omdat ze heel anders zijn. SEA is een relatief dure, maar zeer effectieve manier van adverteren. SEO is het optimaliseren van stukken tekst zodat je zo hoog mogelijk komt in zoekmachines. De doeleinden zijn misschien ongeveer hetzelfde (hoog komen in zoekmachines), maar de manieren waarop dat gebeurt zijn heel anders.

Het kan verleidelijk zijn om je alleen maar te focussen op je zoekadvertenties. Hierdoor kom je snel hoog in Google en kun je snel naamsbekendheid krijgen en leads binnenhalen. Dit is echter af te raden. Zoals we eerder al zeiden: SEA is niet duurzaam. Zodra je de geldkraan dichtdraait, laat Google je advertentie niet meer zien. Het kan misschien heel ontmoedigend zijn om die enorme cornerstones te schrijven of telkens weer jouw teksten goed voor SEO te optimaliseren, maar uiteindelijk is dat het waard door de constante stroom van bezoekers die je ermee zult winnen.

Zelf goede SEO of SEA?

Wil je zelf ook goede SEO of SEA voor jouw website hebben? Dat kan! Mega Marketeers biedt zowel SEO pakketten als SEA pakketten voor elk budget. Het maakt niet uit of je een klein of groot budget hebt, door onze handige pakketten is er voor ieder wat wils en weet je precies wat je krijgt. Onze experts zetten voor jou de beste advertentiecampagnes op en maken voor jou de beste SEO teksten. Kijk snel bij ons pakkettenoverzicht om alle mogelijkheden te zien!

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?