Een van de belangrijkste aspecten van een nieuwe onderneming is een goede website. In het begin zal je waarschijnlijk met een behoorlijk basic website beginnen: simpel, degelijk en betrouwbaar. Maar de houdbaarheidsdatum van deze website is niet oneindig. Je bent niet klaar met je website als hij gemaakt is. Je moet je website onderhouden en af en toe zelfs helemaal vervangen. Waarom? Dat gaan we je uitleggen in deze blog.

Hoe begin je met het verbeteren van je website?

Je hebt nu dus je basic website. Vergelijk het als het ware met een Fiat; simpel, degelijk en niet te duur. Maar net zoals dat je je auto moet onderhouden, is je website onderhouden ook essentieel voor het (blijven) trekken van nieuwe klanten. Zorg er dus voor dat je minstens elke maand, maar het liefst nog vaker, een momentje neemt om je site bij te werken. Denk hierbij aan algemeen onderhoud zoals het vernieuwen van content, het toevoegen van pagina’s en het verversen van afbeeldingen. Kijk ook eens goed naar je oude content: de informatie die je een jaar geleden hebt gepubliceerd, kan alweer achterhaald zijn. Pas oude items aan en voeg waar nodig relevante, nieuwe informatie toe. Zo blijft je website altijd up-to-date.

website-onderhouden

Wat is de volgende stap voor je website?

Nu komt de volgende stap: je harkt de klanten binnen, je bedrijf groeit en je kunt steeds meer investeren in de groei van je bedrijf. Goed gedaan! Dan kan het een goed moment zijn om ook de website te vernieuwen. Want een website onderhouden alleen is niet genoeg. Af en toe is het goed om je website volledig te vernieuwen. Op die manier komt er ruimte voor een betere vormgeving en meer functies. En naarmate je bedrijf verder groeit, zul je deze nieuwe functies ook zonder meer nodig hebben.

Je gloednieuwe website heeft ten opzichte van je oude basic website een stuk meer tools om je te helpen de klanten nog beter binnen te halen. Deze tools helpen je beter inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers van je website: hoe komen mensen op jouw website uit? Op welke zoekwoorden sta je hoog in Google? Welke pagina’s hebben aandacht nodig? Deze en nog veel meer data kun je analyseren met behulp van de tool van Google, Google Analytics. Op deze manier zal je snel inzicht krijgen in welke aspecten van je website nog beter kunnen. Deze website moet echter net zoals je oude website onderhouden worden. De kosten hiervoor zullen wat hoger zijn dan de kosten van je oude website, maar daarvoor krijg je dus ook meer functionaliteit terug.

Je bedrijf groeit verder. Wat nu? Website onderhouden en vernieuwen

Je bedrijf groeit nu verder en je hebt inmiddels een groot bereik en Google heeft jouw website hoog in de zoekresultaten gezet. Dan kan het tijd zijn om opnieuw een nieuwe website te overwegen. Hij kan nu namelijk verder uitgebreid worden, het design kan misschien wat hipper en moderner en, zeker niet onbelangrijk, je site kan misschien ook wat veiliger. Doordat je bedrijf veel groter en bekender is, is je website ook een interessanter doelwit geworden voor hackers. Deze wil je natuurlijk koste wat kost buiten de deur houden. Dit zijn flinke klussen, waardoor het waarschijnlijk verstandig is om je website helemaal te vervangen. Nadat dit gebeurd is, is je website weer klaar voor de toekomst. Je website onderhouden blijft wel belangrijk: houd alle plug-ins up-to-date en zorg voor nieuwe content, zoals nieuwe blogs, afbeeldingen en video’s. Zo blijft je website fris én veilig.

Maar zelfs als je website op en top in orde is, is het weer niet altijd gedaan. Wanneer je heel veel bezoekers op je website krijgt, kan het zijn dat je nieuwe hosting pakketten nodig hebt, omdat de servers de hoeveelheid bezoekers anders niet aankunnen. Daarnaast moet natuurlijk ook deze website onderhouden worden. Zelfs als gevestigde naam kun je niet op je lauweren zitten en de klanten naar jou toe laten komen, anders word je door je concurrenten voorbijgestreefd. Houd je website bij om hem veilig te houden en een grote naam te blijven binnen je branche: zorg ervoor dat je content altijd vernieuwend is, blijf je eigen site analyseren en kijk vooral ook naar de sites van de concurrenten en neem waar wat zij ten opzichte van jou anders doen. Op die manier word je niet alleen de grootste, maar blijf je het ook.

website onderhouden