Google Analytics wordt door ruim 80 procent van alle websites wereldwijd gebruikt. Logisch ook, want de tool werkt vrij eenvoudig en kan ontzettend veel data verzamelen. Het is echter niet voor iedereen duidelijk hoe je dat doet. Een van de meestgebruikte tools hiervan zijn de UTM tags. Maar wat zijn UTM tags? Hoe werken ze en wat kun je er eigenlijk allemaal mee tracken? Dat leggen we uit in deze blog.

Wat zijn UTM tags?

UTM tags zijn eigenlijk kleine stukjes code die je in een url kan zetten. Het nut hiervan is dat je beter in Analytics kunt achterhalen waar de bezoekers vandaan komen. Een voorbeeld: je bent beheerder van een website die artikelen die geoptimaliseerd zijn voor SEO. Deze artikels deel je ook allemaal op social media. Naar een aantal van deze artikels link je ook op een andere webpagina die je beheert. Hoe weet je nou precies waar het verkeer vandaan komt en hoeveel bezoekers je uit welke bron krijgt? Dat kun je tracken met UTM tags.

Er zijn een aantal verschillende UTM tags:

  • utm_source: met deze UTM tag kun je de bron van je verkeer tracken. Denk hierbij aan een adverteerder, een site, een publicatie of een bepaald platform. Denk bijvoorbeeld aan ‘sitex’ of ‘facebook’.
  • utm_medium: met deze UTM tag kun je het advertentie- of marketingmedium tracken. Dit is dus een grotere categorie dan utm_source. Denk hierbij bijvoorbeeld aan termen als ‘social’ voor social media of ‘CPC’ voor SEA verkeer.
  • utm_campaign: dit is de naam die je aan de campagne geeft. Vooral interessant als je een product verkoopt tijdens een bepaalde campagne. Denk bijvoorbeeld aan ‘kerstcampagne’.
  • utm_content: hiermee kun je onderscheid maken tussen verschillende content of links binnen dezelfde advertentie. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail binnen een e-mailmarketingcampagne die verschillende call-to-action links heeft. Op deze manier kun je verschillende UTM tags voor de verschillende links instellen, zodat je weet welke call-to-action het beste werkt.
  • utm_term: deze UTM tag wordt vooral gebruikt voor betaalde zoekresultaten. Als je campagnes met betaalde zoekwoorden handmatig tagt, moet je ook ‘utm_term’ gebruiken om het zoekwoord op te geven.

UTM tags kun je gebruiken door ze aan een specifieke url toe te voegen. Als je bijvoorbeeld standaard de url ‘mijnwebsite.nl/post1’ is en je wilt deze post op Facebook delen en tracken, kan de url er zo uitzien: mijnwebsite.nl/post1?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=blog

Alles na het vraagteken is code waarmee je bepaalde zaken via UTM tags trackt. Met deze url definieer je dus het medium waar het verkeer vandaan komt met de utm_source (social media), de bron van het social-media verkeer met de utm_medium (Facebook) en de subpagina waar ze op uitkomen met de utm_campaign (je blog).

Het opgeven van een source-, medium- en campaign-waarde is verplicht: als je dit niet doet, dan werken de UTM tags niet. De utm_term en utm_content zijn optioneel. Als je het jezelf een stuk simpeler wilt maken, gebruik dan de Campaign URL Builder tool van Google. In plaats van dat je alle UTM tags zelf moet invullen, kun je hier gewoon de waarden van de UTM tags invullen: de bijbehorende url wordt dan gegenereerd door de tool.

UTM tags url builder

Wat heb je hieraan?

Er zijn een aantal situaties te bedenken waarbij UTM tags ontzettend waardevol kunnen zijn. We zetten er hier een paar op een rij:

  • Je hebt verkeer uit verschillende bronnen: deze noemden we net ook al. Het is handig om te weten waar je verkeer vandaan komt, zodat je weet wat goed lukt en wat nog beter kan. Als je bijvoorbeeld een SEO-geoptimaliseerd artikel schrijft dat in de eerste maand 1000 bezoekers trekt, denk je misschien dat het artikel hoog in Google staat en veel bezoekers krijgt. Door je UTM tags kun je zien of dat ook echt organisch verkeer is of dat het merendeel via social media binnenkomt. Op die manier weet je zeker of het artikel echt goed is!
  • Je hebt verschillende links in één campagne: ook hier zijn we al kort op ingegaan. Vaak zit er in een e-mail van een e-mailmarketingcampagne meer dan één link. Het is interessant om te weten op welke link het beste geklikt wordt, zodat je kunt zien wat mensen triggert om te klikken en wat wel en niet werkt.
  • Je hebt verkeer uit kleinere social media-kanalen: veel van de grote kanalen, zoals Facebook, Twitter en Instagram, worden in Google Analytics al gesorteerd onder het ‘sociaal’-kanaal. Maar er zijn tal van websites die Google hier niet onder schaart. Denk bijvoorbeeld aan de populaire afbeeldingenwebsite imgur.com. Door de UTM tags te gebruiken, kun je alsnog dit verkeer sorteren onder social media.
  • Je hebt verschillende campagnes voor hetzelfde product/dezelfde dienst: A/B-testen is een zeer gebruikelijke (en aan te raden) manier van optimaliseren. Je runt simpelweg meerdere campagnes met één verschil en kijkt welke campagne beter converteert. Misschien converteert de ene call-to-action veel beter dan de andere, of koopt doelgroep a veel meer dan doelgroep b. Met UTM tags zorg je ervoor dat het verschil inzichtelijk wordt, doordat je de campagnes individueel kunt tracken. Denk bijvoorbeeld aan één link met utm_campaign=doelgroepa en een andere met utm_campaign=doelgroepb.

Wees creatief

Het mooie aan UTM tags is dat ze geheel aan te passen zijn aan jouw wensen en behoeften. Jij kunt precies bepalen welke data belangrijk zijn voor jou en op welke manier jij jouw verkeer wilt tracken. We hebben hierboven een paar van de meestvoorkomende situaties geschetst, maar misschien heb jij de UTM tags wel voor een heel ander doeleinde nodig. Hoe dan ook: UTM Tags zijn een ontzettend handige tool binnen de zoekmachinemarketing en kunnen jou data geven waardoor jij jouw artikelen, campagnes en social media-kanalen nog beter kunt optimaliseren.

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?