Veel bedrijven en websites willen graag hoog in Google komen door middel van SEO. Sommigen schrijven daarvoor veel geoptimaliseerde blogs, anderen hopen hoog te komen via cornerstones en zo zijn er nog een aantal strategieën en ranking factoren. Een van de zaken die echter zeer vaak vergeten wordt, zijn rich snippets. Ze worden relatief erg weinig gebruikt, maar ze kunnen toch een grote invloed hebben op je positie in de zoekmachines. Hoe? Dat leggen we uit in deze blog.

Rich snippets: belangrijker dan je denkt

Wanneer je net begint met het optimaliseren van je pagina en net aan de slag gaat met SEO, is het goed mogelijk dat je rich snippets over het hoofd ziet. Een verwaarloosbaar deel van de websites gebruikt deze functie, minder dan 1 procent van alle websites. Waarom is het dan toch slim om ze te implementeren?

Dat wordt duidelijk als we kijken naar het aantal websites in de 30 hoogste zoekresultaten. Hiervan gebruikt maar liefst een derde, of 33 procent, van de websites rich snippets! Het is dus niet vergezocht om te stellen dat rich snippets op een bepaalde manier goed zijn voor je positie in Google. Maar hoe werkt dat precies?

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zorgen ervoor dat zoekresultaten een stuk meer in het oog springen dan de zoekresultaten die er geen gebruik van maken. Die zien er dus altijd ongeveer als volgt uit:

Maar wanneer je zo’n snippet aan je zoekresultaat toevoegt, komt er altijd een extra stukje informatie bij je zoekresultaat te staan. We vergelijken de volgende 2 zoekresultaten:

Onigiri rich snippets

De website van ohmyfoodness.nl staat in Google boven de website van KRONCRV. Desondanks valt het laatstgenoemde zoekresultaat veel meer op dan het andere zoekresultaat. Dat komt doordat deze pagina gebruikmaakt van rich snippets. Daardoor zie je onder meer een plaatje en een beoordeling bij het zoekresultaat staan. Hierdoor valt je zoekresultaat dus veel meer op en zullen meer mensen op jouw pagina klikken.

Verschillende soorten rich snippets

Er zijn een aantal verschillende soorten rich snippets die je kunt gebruiken bij verschillende soorten pagina’s en artikelen. We zetten de meest gebruikelijke op een rijtje:

Recensies

Deze snippet laat een score van 1 tot 5 sterren zien. Dit kan een score van een enkele recensent zijn of een gemiddelde van alle recensiescores.

Recensie rich snippets

Muziek

Door deze snippet krijg je informatie over de muziek die je opzoekt, zoals het genre, de duur van het opgezochte album en/of de actieve en niet meer actieve leden van de opgezochte band.

Muziek rich snippets

Organisatie

Hierdoor krijg je informatie over de organisatie die je opzoekt. Denk bijvoorbeeld aan het adres, het logo, de contactgegevens en de prijs van eventuele aandelen van het bedrijf.

Organisatie rich snippets

Product

Deze snippet geeft informatie over een bepaald product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de prijs en of het opgezochte product nog op voorraad is bij de webshop.

Product rich snippets

Recept

Een van de meest functierijke rich snippets is de snippet voor recepten. In snippets voor recepten kun je onder meer de bereidingstijd, een afbeelding van het gerecht, recensies en het aantal calorieën benoemen.

Recept rich snippets

Evenement

Ook voor evenementen kun je een bijpassende rich snippet gebruiken. Daar staat onder meer informatie over de datum, de tijd en de locatie bij.

Evenement rich snippets

Video

Zoekmachines kunnen natuurlijk maar moeilijk de video’s die op je pagina staan ‘kijken’. Door de video rich snippet te gebruiken laat je Google toch zien waar je videocontent over gaat.

Video snippet

Voorpaginanieuws

Als je website goedgekeurd is voor Google nieuws, kun je met je verhaal misschien een plekje krijgen bij het ‘voorpaginanieuws’. Dit nieuws krijgt een prominente plaats bij zoekopdrachten die over het onderwerp van het nieuws gaan.

Nieuws rich snippets

Waarom zijn rich snippets zo belangrijk?

Rich snippets worden zoals gezegd relatief erg vaak gebruikt door websites die hoog in de zoekresultaten staan. Maar hoe komt het dat deze websites zo hoog in de zoekresultaten staan? Beloont Google je voor het gebruik van deze functie? Nee, dat is het niet. Het succes van deze rich snippets heeft alles te maken met de toename in CTR, ofwel click through rate.

Click through rate, wat min of meer vertaald ‘klikratio’ betekent, is het percentage mensen dat klikt op jouw zoekresultaat. Je CTR kun je berekenen door het aantal kliks van je pagina te delen door het aantal impressies. Stel bijvoorbeeld dat je 22 kliks hebt gehad en 1500 kliks. Dan is je CTR 22/1500=0,0147 oftewel 1,47%.

De CTR is voor Google een hele belangrijke ranking factor. Dat is ook vrij logisch: Google wil de bezoeker graag helpen. Als Google ziet dat er bij een bepaalde zoekterm veel geklikt wordt op een van de pagina’s, dan ziet het algoritme dat als een signaal dat die pagina relevant is. Gevolg: de pagina krijgt een hogere positie in de zoekresultaten.

Dit is waar de rich snippets bij helpen. Zoals we eerder hebben gezegd en je waarschijnlijk zelf al hebt gezien: rich snippets vallen op. Ze springen in het oog, omdat ze anders zijn en meer informatie geven dan de ‘normale’ zoekresultaten. Er zullen dus relatief een stuk meer mensen klikken op een zoekresultaat met een rich snippet dan een ‘normaal’ zoekresultaat. De CTR wordt daardoor hoger, waardoor je een hogere positie krijgt. Hierdoor ontstaat bovendien een waar sneeuwbaleffect: meer mensen klikken op een hoger zoekresultaat, waardoor de CTR nog hoger zal worden, waardoor je positie nog beter wordt enzovoorts.

Hoe voeg ik rich snippets toe aan mijn zoekresultaten?

Na deze blog is het goed voor te stellen dat ook jij rich snippets aan je zoekresultaten toe wilt voegen. Gelukkig is dat helemaal niet zo moeilijk. Het toevoegen van deze functie bij een WordPress website kan heel simpel met een plugin. Zoek in de plugins van WordPress naar de plugin ‘Schema – All In One Schema Rich Snippets’. Installeer en activeer deze plugin.

Schema rich snippets plugin

Nu krijg je onder elke post en pagina die je maakt een menu te zien waarbij je de keuze hebt om een van de eerdergenoemde rich snippets toe te voegen. Maak er een gewoonte van om waar mogelijk aan een pagina zo’n snippet toe te voegen. Verkoop je producten? Voeg aan elk product een product snippet toe. Organiseer je evenementen? Voeg aan elke pagina met een evenement een evenement snippet toe. Het is allicht tijdrovend, maar de toename in CTR is het zonder meer waard.

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?