Wanneer je net begint met een nieuwe website, zal het erg moeilijk zijn om al meteen veel bezoekers te trekken en hoog in Google te komen. Dat komt doordat je pagina nog niet zoveel autoriteit heeft opgebouwd. Die autoriteit krijgt je pagina door links van externe websites met veel autoriteit. Het verwerven van die links, noemen we ook wel linkbuilding. Dat kan onder meer door linkruil of door een gastblog te schrijven voor een andere website. Hoe dat precies gaat en wat de beste methoden zijn, dat lees je in deze blog.

Linkbuilding: hoe werkt dat precies?

Geen enkele site begint groot en met veel autoriteit. Die autoriteit moet je opbouwen. Dat doe je door ervoor te zorgen dat andere websites met veel autoriteit naar jouw website linken. Google ziet die links en weet dat grote websites gebruikmaken van de informatie die op jouw website staat. Daardoor krijg je een hogere positie in de zoekresultaten.

Er zijn veel manieren om aan linkbuilding te doen. Een overzicht:

  1. Als de content die jij op je website plaatst goed genoeg is, zullen andere websites jouw pagina citeren en naar jouw pagina linken. Dit soort ‘natuurlijke links’ kun je ook bereiken door bijvoorbeeld persberichten te sturen. Ook bij recensies van producten worden weleens links geplaatst naar de maker van het gerecenseerde product.
  2. Het plaatsen van links op zogenoemde ‘webgidsen’ met links van relevante pagina’s. Startpagina.nl begon hiermee en is nog altijd verreweg de grootste. Inmiddels is er een waslijst aan andere webgidsen bijgekomen. Een kleine greep uit de lijst: uwpagina.nl, startpagina24.com, en linkpleintje.nl.
  3. Het uitwisselen van links met andere websites, ook wel linkruil genoemd. Jij linkt naar pagina x en pagina x linkt naar jou.
  4. Linkbuilding door interviews. Als jij veel kennis hebt over een bepaald onderwerp, dan zullen de media je waarschijnlijk graag over dat onderwerp willen interviewen. Het is dan erg gebruikelijk als ze dan in hun artikel linken naar jouw pagina. Dat kan bijvoorbeeld de pagina van jouw bedrijf zijn, jouw persoonlijke pagina of de pagina van de instelling waar je werkt.
  5. Linkbuilding door gastbloggen. Net als bij de interviews is de kans groot dat je wat nuttigs kunt toevoegen aan bepaalde blogs als je expert bent op een bepaald gebied. Bij dit soort gastblogs worden vaak links geplaatst naar de pagina van de auteur. Dat kan wederom van alles zijn: een bedrijfspagina, een persoonlijke pagina enz. Content van websites als Frankwatching.com en Dutchcowboys.nl bestaat grotendeels uit gastblogs. Als jij een goed artikel voor hen kunt schrijven en zij plaatsen het, dan krijg je daar een link voor terug.
gastblog Frankwatching
Een gastblog op de website Frankwatching.com. Bij de rode pijl staat een link naar de website van het bedrijf waar deze marketing expert werkt

Een natuurlijk linkprofiel

Van de linkbuilding methodes zijn methodes 2 en 3 zonder meer het makkelijkst. Hier hoef je geen kennis of vaardigheden te hebben: je vraagt een link(ruil) aan, dan betaal je een bedrag of plaats je een link op je website et voilà, de link naar jouw website staat. Waarom doet niet iedereen dit op grote schaal?

Dat komt vooral door het steeds slimmer wordende algoritme van Google. Google houdt van een natuurlijk linkprofiel en vindt het niet fair als websites die een beetje valsspelen hoger komen dan pagina’s die jarenlang links hebben vergaard door natuurlijke linkbuilding. Vroeger was dat mogelijk, maar tegenwoordig weet het algoritme goed te herkennen wat natuurlijke links zijn en wat niet en wijst de zoekmachine aan de hand daarvan waarde toe aan je link.

De waarde van de link hangt van een aantal factoren af. Een daarvan is de autoriteit van de pagina, die is te zien in de Website Authority Checker tool van ahrefs. Een website die veel waardevolle links krijgt, veel bezoek krijgt en veel nieuwe, waardevolle content post, krijgt een hogere score. Daardoor wordt het makkelijker om hoog in Googles zoekresultaten te komen. Maar de uitgaande links van deze pagina’s, zijn ook waardevoller dan de uitgaande links van websites met minder autoriteit.

Aantal uitgaande links

Maar ook het aantal uitgaande links van zo’n pagina is van invloed op hoe waardevol zo’n link is. De autoriteit van websites als Startpagina.nl is heel hoog, maar het aantal uitgaande links is ook erg hoog, zeker in verhouding met het aantal pagina’s dat dit soort websites hebben. Daardoor zal Google deze links niet erg veel waarde geven.

Wat betreft de linkruil: er is geen genie voor nodig om uit te vogelen dat dit soort linkbuilding er alleen is om het algoritme van Google voor de gek te houden. Het algoritme ziet dat twee websites naar elkaar linken (vaak nog op pagina’s die ‘links’ of ‘linkpartners’ worden genoemd) zonder dat er relevante informatie gedeeld wordt. Dan weet het algoritme al genoeg. Het wordt soms iets ingewikkelder gemaakt door zogenoemde abc- of abcd-links (website a linkt naar website b, website b naar website c, website c naar website d en website d weer naar website a). Maar ook dit krijgt Google steeds beter in de smiezen.

Hoe krijg ik dan goede backlinks?

Als je aan goede linkbuilding wilt doen, zul je dus op andere manieren links moeten krijgen. Maar hoe zorg je daarvoor? Een paar tips:

  • Content is king: dit zal elke SEO expert je meteen vertellen. Het maakt niet uit hoeveel je ergens van weet, als je content slecht is, zal je (bijna) geen backlinks krijgen. Zorg dat je content écht goed is. Daardoor zorg je ook nog eens dat mensen zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied, waardoor ze je eerder zullen vragen voor interviews of gastblogs.
  • Denk aan design: wat deel je liever? Een pagina met mooie visuals die er netjes uitziet of een pagina met alleen maar tekst? Het merendeel van de mensen gaat voor het eerste. Een tekst kan nog zo informatief en goed geschreven zijn, als het uiterlijk niet aanspreekt, dan zal hij niet gauw gedeeld worden.
  • Video’s, video’s, video’s: we zeggen niet dat video’s de heilige SEO graal zijn, maar ze zijn wel erg goed voor je SEO om verschillende redenen. Een van de redenen is dat video’s een pagina veel meer ‘shareable’ maken. Uit onderzoek van Moz (een SEO softwarebedrijf) blijkt dat content met video’s en foto’s vaker gedeeld worden dan content met alleen tekst. Bovendien zorgen video’s er ook voor dat bezoekers langer op je pagina blijven: ook dat ziet Google en daar krijg je een hogere positie voor terug.

Conclusie: hoe wordt mijn linkbuilding echt goed?

Het belangrijkste voor goede links blijft je content. Content met goede informatie, ijzersterke video’s en mooie visuals zorgen ervoor dat je pagina’s eerder gedeeld worden dan websites die lagere eisen hebben voor hun content. Heb je hulp nodig bij het maken van goede content? Daarbij kan Mega Marketeers wel helpen! Wij maken onder meer mega goede teksten, maar ook ijzersterke video’s! Kijk snel bij ons pakkettenoverzicht voor de mogelijkheden!

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?