Klanten zijn de inkomstenbron van bijna elk bedrijf. De dienst of het product kan nog zo goed zijn, als er geen klanten zijn, komt er geen geld in het laatje. Maar de klanten komen niet zomaar. Het werven van klanten begint meestal bij het genereren van leads, de zogenaamde lead generatie. Maar hoe doe je dat goed? We vertellen je er alles over in deze blog.

Wat zijn leads?

Voor dat we het over lead generatie kunnen hebben, zullen we natuurlijk eerst precies moeten vaststellen wat leads nou precies zijn. Een lead is eigenlijk niets meer dan een potentiële klant. Of jij nou iemand hebt opgezocht die geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw producten of diensten of dat iemand jou heeft benaderd, een lead is iemand die klant zou kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een bedrijf belt omdat hij een nieuwe website nodig heeft of een nieuw logo wil hebben. Deze potentiële klant heeft nog niets afgenomen en is dus nog geen klant, maar hij is wel geïnteresseerd. Dat noemen we een lead.

Lead generatie: hoe kom ik aan leads?

Zoals je zult begrijpen zijn leads belangrijk voor bijna elk bedrijf. Leads leiden tot klanten en klanten zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Maar hoe zorg je er nou voor dat je leads krijgt? Daar zijn een aantal manieren voor:

E-mail marketing

E-mail marketing is, niet verrassend, een vorm van marketing die via de mail verloopt. De bedoeling van deze marketing is om via e-mail een bepaald doel te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld als doel hebben om zoveel mogelijk telefoonnummers te verzamelen van potentiële klanten. Ook de afname van producten of het inschrijven voor een bepaald evenement kunnen doelen zijn van e-mail marketing. Kortom: een multi-inzetbare vorm van marketing die je kunt gebruiken voor lead generatie, maar die leads ook om kan zetten in klanten.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is een duur woord voor ‘hoe zorg ik dat ik hoog in Google kom’. Wanneer je goede SEO geoptimaliseerde content schrijft, zul je hoog in de zoekresultaten van Google komen, waardoor meer mensen jouw site zullen bezoeken. Uiteraard is het dan belangrijk dat jouw website design in orde is en dat mensen snel en makkelijk contact met je op kunnen nemen. Dit is bovendien een vorm van lead generatie die ‘gratis’ is. Natuurlijk kost het zoeken van goede zoekwoorden en het maken van de content tijd en is er expertise voor nodig, maar je hoeft geen advertentiekosten te betalen voor deze vorm van marketing.

SEO lead generatie

SEA

Waar SEO voor Search Engine Optimization staat, staat SEA voor Search Engine Advertising. Ken je die advertenties die af en toe boven de zoekresultaten in Google staan? Dat zijn Search Engine Advertenties. De bekendste zijn de advertenties van Google, de zogenoemde Google Ads. SEA heeft wat betreft lead generatie een heel groot voordeel: je kunt instellen bij welke zoektermen jouw advertentie wordt getoond. Dat betekent dat je je doelgroep goed kunt bepalen en ervoor kan zorgen dat mensen die jouw advertentie te zien krijgen ook echt geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten.

Social Advertising

Aan social media platformen geen gebrek. Adverteren kan op Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, YouTube en nog tal van andere platformen. De lead generatie bij dit soort platformen werkt als volgt: jouw advertentie komt in de feed van gebruikers als ‘Sponsored content’, zelfs als ze jouw kanaal niet volgen. Welk platform het beste is, hangt heel erg af van wie jouw doelgroep is. TikTok heeft uitermate jonge gebruikers, dus een advertentie voor gehoorapparaten zal daar hoogstwaarschijnlijk niet aanslaan.

wat zijn leads

Lead generatie tips

Lead generatie kan dus op allerlei manieren. Het is echter niet alleen zaak dat je weet hoe het moet. De ene lead is beter dan de andere en het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk goede leads binnenhaalt. Daarom volgen hier een aantal tips om de kans op goede leads te maximaliseren:

1. Gerichte content is altijd het beste voor lead generatie

Je product of dienst is nooit interessant voor iedereen. Probeer daarom niet interessant te zijn voor iedereen, dat is zinloos. Zorg dat je een goed idee hebt van wie je doelgroep is en richt je content daarop. Je kunt zelfs nog verder gaan en je doelgroep opdelen in sub-doelgroepen en voor elk van die sub-doelgroepen aparte content maken.

2. Kwantiteit boven kwaliteit

Het is prima om veel te adverteren en veel content te hebben, maar zorg dat de kwaliteit altijd in orde is. Met slechte advertenties en slechte content bereik je niets en het kan zelfs averechts werken, omdat je niet meer serieus wordt genomen door je leads. Hetzelfde geldt voor e-mail marketing: als je tien mails per dag stuurt, dan zullen mensen zich afmelden.

3. Zet in op lead generatie via meerdere kanalen

Misschien heb je aan één kanaal genoeg voor je lead generatie. Maar het zit er dik in dat je leads uit verschillende groepen kunt halen door verschillende kanalen in te zetten. Wanneer je goede SEO geoptimaliseerde content hebt, een e-mail marketing campagne hebt lopen en adverteert op meerdere social media word je door veel meer mensen gezien dan wanneer je maar van één platform gebruik maakt.

4. Gebruik social media en reageer op mensen

Zelfs als je geen advertentie campagnes hebt lopen op social media, is het toch verstandig om het te hebben en veel te gebruiken. Het is in principe gratis reclame en een goede Facebook pagina of LinkedIn bedrijfspagina geeft mensen ook een eenvoudige manier om contact op te nemen met je als ze vragen hebben over jouw dienst of product. Deze mensen zijn vaak al geïnteresseerd in wat jij aanbiedt, dus reageer altijd op ze en behandel deze potentiële klanten met respect.

social media lead generatie

5. Mond-op-mond-reclame als lead generatie

Als je wilt dat mensen jouw product of dienst afnemen, zul je er natuurlijk voor moeten zorgen dat ze je vertrouwen. Dat kan door zogenaamde ‘testimonials’ te plaatsen. Dit zijn niets meer dan kleine quotes van eerdere, tevreden klanten. Als mensen zien dat anderen al eerder goed door jou geholpen zijn, zullen ze veel sneller geneigd zijn om ook met jou in zee te gaan.

Als je al deze tips opvolgt, zul je zeker meer leads binnenhalen. Wil je meer informatie of advies? Of wil je de lead generatie liever uitbesteden? Neem dan vooral eens contact met ons op voor een gratis advies- of intakegesprek!