Hoe helpt Google Ads jouw bedrijf

Google Ads is een zeer belangrijke tool voor jouw bedrijf. Maar niet iedereen weet er genoeg vanaf. We krijgen vaak de vraag hoe adverteren op Google Ads werkt en wat voor meerwaarde het heeft voor je bedrijf. Dus in deze blog leren wij jou wat Google Ads kan betekenen voor jouw bedrijf.

Zoekwoorden

Bij elke campagne kan je kiezen voor meerdere zoekwoorden. Wanneer mensen dus iets Googelen met jouw zoekwoord erin, dan komt jouw advertentie hoger te staan in de Google ranking. Je moet er dus voor zorgen dat je veel zoekwoorden gebruikt waar je ook echt iets aan hebt voor je advertentie. Gelukkig hoef je zelf niet al je zoekwoorden te bedenken, want je hebt de Google zoekwoordplanner. Hier plak je de link van je concurrenten in, dan kun je alle zoekwoorden zien die zij gebruiken en deze overnemen. Ook kun je een woord opgeven waar je campagne overgaat. De Google zoekwoordplanner geeft dan verschillende opties die je kunt gebruiken.

Breed zoeken

Als je een zoekwoord invult zonder er iets aan te doen, wordt het automatisch een breed zoekwoord. Bij breed zoeken komt jouw advertentie naar boven bij: synoniemen, spelfouten en andere woorden die er iets te maken mee zouden kunnen hebben. Dus als je laminaat gebruikt als zoekwoord, dan wordt jouw advertentie ook gevonden wanneer iemand zoekt naar bijvoorbeeld ‘houten vloer’. Dus mensen die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf, zien jouw advertentie dan ook.

Uitsluitingszoekwoorden

Je hebt ook uitsluitingszoekwoorden. Deze gebruik je als je wilt dat jouw advertentie bij bepaalde zoektermen niet getoond wordt. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt voor houten vloeren, dan wil je niet dat mensen die op ‘gietvloer’ zoeken jouw advertentie te zien krijgen. Dit doe je door bij je zoekwoorden ‘gietvloer’ een min ervoor te doen (-gietvloer).

Zoek campagne

Zoek campagnes zijn reclames die op de pagina van Google komen. Als iemand bijvoorbeeld op ‘laminaat’ zoekt in Google, krijg je als bovenste zoekopdrachten advertenties van bedrijven die laminaat vloeren verkopen. Deze zoek campagnes zijn dus heel effectief als je iets verkoopt. Zeker als je goede zoekwoorden kiest, komt jouw advertentie hoog in de Google ranking te staan. Je hebt ook dynamische zoek campagnes; hierbij hoef je alleen een beschrijving te geven van de reclame en verzint Google Ads de rest om er een goede advertentie van te maken.

Display campagne

Display campagnes zijn campagnes die gezien worden op websites zoals bijvoorbeeld Facebook. Op Facebook zie je op je scherm altijd foto’s van reclames, dit zijn dus display campagnes. Display campagnes komen dus alleen op websites terecht en zijn zo minder click gevoelig dan zoek campagnes. Display campagnes zijn daarentegen wel goedkoper dan zoek campagnes.

CPC

CPC staat voor cost per click. Dit wil zeggen hoeveel je betaalt als mensen via een Google Ad op jouw website komen. Dit bedrag kan je zelf bepalen, maar het is niet verstandig om dit bedrag te laag te zetten. Als je namelijk je bedrag te laag instelt, komt die laag in de Google ranking en gaan weinig mensen jouw advertentie zien. Dus eigenlijk moet je zelf de juiste CPC zien te vinden.

Locatie

Je kunt op Google Ads een locatie kiezen waar jouw advertentie wordt getoond. Je kunt daarbij aangeven in wat voor straal het vertoond wordt. Dus, je kiest bijvoorbeeld Utrecht als locatie en een straal van 60 km: dan wordt je advertentie getoond in Utrecht en alles wat daar omheen ligt binnen een straal van 60 km. Maar dat is niet alles, je kan namelijk ook locaties instellen die jouw advertentie helemaal niet te zien krijgen. Dat is zeer handig, want als je bijvoorbeeld een bedrijf in Utrecht hebt, dan heeft het geen zin als iemand uit Groningen op jouw advertentie klikt. Iemand die uit Groningen komt zou immers nooit naar Utrecht rijden om een bepaald product te kopen als dat ook in de buurt te krijgen is.

CTR

CTR staat voor click through ratio. Letterlijk vertaald betekent dit de doorklikratio, dit is de verhouding tussen de hoeveelheid dat je advertentie wordt bekeken en hoeveel erop geklikt wordt. Een hoge CTR is dus van belang voor een goedlopende advertentie. Daarbij is Google Ads zeer blij met hoge CTRs en belonen ze die met een hogere plek in de zoekresultaten of soms zelfs een verlaging van de kosten van je advertentie.

Conversie

Conversie is het percentage van mensen die op jouw site komen en die daadwerkelijk ook iets doen op jouw site. Je kan bijvoorbeeld als hoofddoel hebben dat mensen iets moeten bestellen op jouw website. Een bestelling zou je dan kunnen zien als conversie. Stel dat 1.000 mensen naar jouw site zijn geweest en dat 10 mensen uiteindelijk echt wat hebben gekocht. Dan is je conversiepercentage 1%. Of men nu iets gaat bestellen in je webshop of dat mensen op je website naar de contactgegevens moeten gaan, alles kan een conversie zijn. Het is geheel afhankelijk van wat het doel is van je advertentie. Dit is zelfs nog een betere manier om te monitoren of je advertenties goed lopen dan CTR.

Onze oplossing

Hoe wij bij Mega Marketeers het meeste uit onze Google Ads halen is vrij simpel, wij maken gebruik van A/B testen, ook wel split testen genoemd. Dit zijn eigenlijk dus testen waarin wij twee advertenties plaatsen met dezelfde doelstelling, maar die er allebei anders uit zien. Zo kan je dus zien welke advertentie er beter loopt, die houd je en de andere verwijder je. Daarbij houden wij ook rekening met alle opties die Google Ads heeft, zoals die hierboven genoemd zijn.

Conclusie

Conclusie van dit verhaal is dat adverteren via Google Ads dus echt belangrijk is voor je bedrijf. Je hebt zoveel opties om je advertentie te optimaliseren en zo het beste resultaat uit je advertentie te halen. Wij zouden aanraden om gebruik te gaan maken van A/B testen, zodat je precies ziet wat wel goed loopt en wat niet. Maar alle informatie hierboven zorgt er ook voor dat jouw advertenties beter gaan lopen.

Wil jij meer informatie of een vrijblijvend intakegesprek over SEA en adverteren op Google? Wacht niet te lang en plan hier je afspraak in.

Google Ads