Als je wilt dat je bedrijf bekender wordt, zul je moeten adverteren. Dat kan onder andere via Google, we hebben al een uitgebreide blog over SEA geschreven. Je kunt echter ook via social media adverteren. Deze vorm van adverteren noemen we ook wel social advertising. De twee meestgebruikte vormen hiervan zijn Facebook adverteren en Instagram adverteren. Beide kunnen een uitstekende manier zijn om jouw bedrijf een boost te geven. Hoe dat werkt, leggen we uit in deze blog.

Waarom Facebook adverteren en Instagram adverteren?

Waarom zou je adverteren op Facebook en Instagram? Dat is eigenlijk heel simpel: de platforms bieden een immense hoeveelheid opties om jouw campagne precies op maat te maken. Daardoor kun je met jouw campagnes precies de doelgroep aanspreken die jij wilt bereiken. De opties zijn zo uitgebreid, dat ze in het begin zelfs wat overweldigend kunnen zijn. We zullen daarom straks stap voor stap uitleggen wat elke optie precies doet en waarvoor hij goed is.

Een tweede voordeel is dat Facebook en Instagram allebei eigendom is van het bedrijf Facebook. Dat betekent dat Facebook adverteren en Instagram adverteren tegelijkertijd heel simpel is. Je kunt dezelfde campagne op allebei de platforms laten draaien, waardoor je dus beide doelgroepen bereikt.

Bovendien is Facebook adverteren relatief goedkoop ten opzichte van andere vormen van adverteren, zoals bijvoorbeeld Google Ads. Als je je advertentie relevant weet te maken, krijg je een hoge relevantiescore van Facebook en wordt je CPC, oftewel de prijs die je per klik betaalt, verlaagd.

Facebook adverteren en Instagram adverteren: voordat je begint

De grote hoeveelheid opties die Facebook adverteren je geeft, kunnen een fantastisch middel zijn. Ze vergen echter ook wat meer voorbereiding. Je moet namelijk goed weten wie jouw doelgroep is met je advertentie. Als je geen goed beeld hebt van jouw klant, lezer of lead, dan zul je met een advertentiecampagne eindigen die niemand echt aanspreekt. Stel jezelf dus voordat je aan de slag een paar kritische vragen:

  • Welk product of welke dienst bied ik aan en wie zijn daarin geïnteresseerd?
  • Welke bezwaren heeft mijn doelgroep?
  • Woont mijn doelgroep in een specifiek gebied?
  • Wat wil ik met mijn campagne bereiken? Naamsbekendheid, leads, sales of iets anders?

Wat heb je nodig?

Voor zowel Facebook adverteren als Instagram adverteren heb je een bedrijfspagina op Facebook en een ‘gewone’ pagina op Facebook nodig. Voor het adverteren op Instagram specifiek heb je ook een bedrijfsprofiel nodig. De set-up duurt niet lang en vraagt een aantal basisgegevens over je bedrijf.

De basics van Facebook adverteren en Instagram adverteren

Nu je de pagina’s hebt gemaakt, is het tijd om aan de slag te gaan met het maken van de advertentiecampagne. Het eerste wat je gevraagd zal worden, is welk doel je met je campagne hebt. Dat wordt je gevraagd middels dit scherm:

Facebook adverteren doelstellingen

Precies om deze reden moet je weten wat het doel van je campagne is. Facebook vraagt je meteen wat je marketingdoelstelling is. Zoals gezegd kan dat heel veel zijn. Wil je meer leads? Dat kan. Wil je dat mensen je app installeren? Kies ‘appinstallaties’. Wil je gewoon dat mensen naar je site gaan? ‘Verkeer’ is de optie voor jou.

Overigens kan het niet kwaad om te experimenteren met de doelstelling. Doe gerust een ab-testje. Je moet geen hele rare dingen gaan doen (als je geen app hebt, dan is het kiezen van appinstallaties compleet zinloos), maar wie weet krijg je betere resultaten als je een video als betrokkenheidscampagne draait in plaats van als videoweergavencampagne.

Je publiek instellen

Nu komt allicht de meest ingewikkelde stap van Facebook adverteren/Instagram adverteren: het publiek instellen. Meteen zul je overweldigd worden door alle opties die je krijgt. Facebook toont je advertentie sowieso aan de mensen voor wie het algoritme denkt dat hij relevant is. Maar je kunt nog beter targeten met de volgende mogelijkheden:

  • Op basis van demografische gegevens: dit kan op basis van allerlei gegevens zijn. Denk aan bijvoorbeeld woonplaats en leeftijd, maar ook relatiestatus en opleiding. Een advertentie voor een datingapp werkt bijvoorbeeld waarschijnlijk beter bij singles dan bij getrouwden. En een advertentie voor een pizzabakker in Delft werkt waarschijnlijk niet erg goed bij iemand die in Maastricht woont. De opties zijn hier erg talrijk, dus bedenk je goed wie precies jouw doelgroep is. Wanneer je dit goed instelt, zal Facebook zien dat jouw advertentie relevant is en gaat je CPC omlaag.

  • Op basis van interesses: Facebook weet precies van zijn gebruiker wat hij/zij interessant vindt. Je kunt instellen dat je fans van een bepaalde pagina, artiest, tv-serie, boek of film wilt targeten, of leden van een bepaalde Facebook-groep of zelfs gebruikers van bepaalde apps. Reclame maken voor je nieuwe band? Dat slaat waarschijnlijk wat beter aan bij gebruikers van Spotify. Wil jij nieuwe leden voor jouw Marco Borsato-fanclub? Dan kun je erop rekenen dat je meer aanmeldingen krijgt van mensen die Marco Borsato al geliket hebben en lid zijn van een of meerdere Marco Borsato-fanpagina’s.
  • Op basis van gedrag: Naast interesses kun je je doelgroep ook definiëren op basis van hun gedrag online. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat ze voornamelijk doen op Facebook (spelletjes spelen, foto’s uploaden enz.). Je kunt zelfs expats uit specifieke landen targeten of mensen die net naar bepaalde landen op reis zijn geweest.

Waar wil je je advertentie laten zien?

Bij het Facebook adverteren en Instagram adverteren kun je ook precies instellen waar je advertentie weergegeven moet worden. De basiskeuzes zijn de platformen: wil je je advertentie op Facebook en/of Instagram laten zien, of ook in Messenger? Daarna krijg je nog een rits aan andere opties. Zo kun je instellen of je advertentie ook in Facebook Marketplace getoond moet worden of in de Stories van Facebook, Instagram of Messenger. In het overzicht van Facebook-groepen of video’s. Bedenk je goed wat je wilt bereiken met je advertentie en kies op basis daarvan waar je wilt adverteren.

Instagram adverteren

Budget instellen

Nu kun je je budget instellen. Dit hangt vrijwel volledig af van jezelf. Hoeveel geld heb je beschikbaar en hoeveel mensen wil je per dag bereiken? Facebook maakt aan de hand van jouw budget een schatting van, afhankelijk van je marktingdoel, het aantal mensen dat je bereikt, leads dat je genereert, videoweergaven dat je krijgt enz.

Hoe moet je advertentie eruit zien?

Bij bepaalde soorten marketingdoeleinden kun je ook nog de vorm, of zoals Facebook het noemt de indeling, van je advertentie bepalen. Wil je een afbeeldingen laten zien of een video? Of misschien wel een carrousel met 3 afbeeldingen? Ook hierbij kun je eventueel testen met verschillende soorten advertenties om te kijken wat het relevantst is voor jouw doelgroep.

Facebook adverteren indeling

De andere details

Als je nu naar beneden scrolt vind je nog andere details die je kunt invullen. Vergeet deze niet! Er zijn een aantal velden verplicht, maar ook de velden die niet verplicht zijn, kunnen een wereld van verschil maken. Een juiste aanzet tot actie kan bijvoorbeeld zorgen voor een veel betere conversie. En een Facebook Pixel koppelen aan je website kan zorgen voor nog uitgebreidere rapporten en data, waardoor je je campagnes nog beter kunt optimaliseren.

Tips voor Facebook adverteren en Instagram adverteren

We hebben nu alle basics van Facebook adverteren en Instagram adverteren behandeld. Je weet als het goed is nu precies hoe je een advertentie moet opzetten. Maar hoe creëer je nou een goede advertentie? Daarvoor geven we nog wat tips:

  • Denk aan langetermijnstrategie, niet aan winst op korte termijn. Net als bij je bedrijf zul je niet meteen dikke winst draaien. Laat social niet meteen na een weekje vallen, maar houd vol, dan komen de resultaten vanzelf;
  • Ken vooral je doelgroep. Facebook geeft een immense hoeveelheid opties om je doelgroep te targeten. Maar hier gebruik van en zorg dat je precies weet wie jouw klanten zijn. Spreek je doelgroep ook rechtstreeks aan.
  • Zorg voor een heldere aanzet tot actie. Een aanzet tot actie (ook wel call to action of CTA genoemd) kan heel goed werken en de conversie verhogen. Maar dan moet je doelgroep wel weten welke actie hij moet ondernemen. Zorg voor een korte en duidelijke boodschap.
  • Creëer opvallende visuals. Je bent niet de enige adverteerder op Facebook en Instagram. Zorg dat je opvalt door visuals die uniek zijn en aandacht trekken. Gebruik daarom geen stockfoto’s, maar zorg voor je eigen beeld.
  • Creëer duidelijke titels en advertentieteksten die je doelgroep aanspreken. Zorg dat je doelgroep de tekst die jij hem voorschotelt ook echt wilt lezen.
  • Gebruik niet te veel tekst in je visuals, houd het simpel en duidelijk. Het grootste deel van je tekst komt gewoon in het veld voor de advertentietekst. Visuals met tekst zijn niet verboden, maar houd het kort en bondig.
  • Haal je consumenten aan boord met passie! Wat wil jouw klant? Zorg dat je dat weet en haal hem over. Als jij al niet gelooft in jouw product, zal de klant dat al helemaal niet doen.
  • Korte video’s zijn ook goed! Je wilt de aandacht van je publiek niet verliezen. Urenlange video’s kijkt niemand uit, maar een video van een halve minuut kan zeker de aandacht trekken.
  • Creëer diverse advertenties om ze te A/B-testen. Dit hebben we al vaker in de blog gezegd: blijf testen. Maak veel verschillende advertenties aan met een of een paar verschillen. Kijk welke van die advertenties het beste werkt. A/B-testen is essentieel voor succesvolle marketing.
  • Zorg voor trend-watching. Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Social Media marketing en actuele gebeurtenissen
  • Optimaliseer je advertenties. Optimaliseer ze later opnieuw. Optimaliseer ze vervolgens opnieuw. Je eerste advertentie is bijna nooit de beste. Blijf optimaliseren, dan worden je resultaten ook beter.

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?