In een van onze vorige blogs hebben we uitgelegd wat SEO is en waarom het zo belangrijk is voor jouw bedrijf en website. In deze blog gaan we je helpen om ook echt hoog te ranken in Google. Met de grote SEO checklist weet je zeker dat de zoekmachine optimalisatie van jouw website ideaal is.

SEO: een korte samenvatting

Voordat we verdergaan met de SEO checklist, vatten we nog een keer kort samen wat SEO is. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dat is een duur woord voor ‘hoe kom ik hoog in zoekmachines als Google en Bing?’ Wanneer je website goed geoptimaliseerd is voor SEO, zullen meerdere van jouw pagina’s hoog in de zoekmachines komen. Hierdoor haal je bezoekers en leads binnen zonder dat je geld hoeft uit te geven aan advertenties.

Maar hoe zorg je dat de zoekmachine optimalisatie van jouw pagina écht goed is? Daar gaan wij je bij helpen. Loop deze SEO checklist af en je komt gegarandeerd hoger in Google.

De grote SEO checklist: keywords

Voordat je begint met het schrijven van SEO geoptimaliseerde content, zul je eerst moeten bepalen op welke keywords je graag wilt ranken. Dit hangt grotendeels af van het onderwerp van je website. Een visboer zal hoog in de zoekmachines willen komen op termen als ‘zalm’, ‘tonijn’ en ‘paling’. Een speelgoedwinkel doet er beter aan om zich te focussen op zoekwoorden als ‘speelgoed’ en ‘bordspellen’.

Maar hoe rank je op die keywords? Dat kan als je de volgende SEO checklist afgaat.

Zorg dat je je keyword(s) genoeg gebruikt op de pagina/het artikel waarmee je wilt ranken

Het eerste punt op onze SEO checklist is keyword gebruik. Als je hoog wilt komen in Google met een pagina of een artikel, moet je de zoekmachines wel duidelijk laten zien met welk(e) keyword(s) je wilt ranken. Dat doe je door ze genoeg te gebruiken. Maar wat is genoeg? Daar is een hele handige plug-in voor: Yoast. Yoast geeft aan wanneer je je keyword(s) te weinig gebruikt, maar ook wanneer ze te veel voorkomen. Ideaal dus!

Houd het niet te kort

Veel mensen houden van kort en krachtig. Dat is misschien leuk voor in de winkel, maar waardeloos voor je SEO. Daarom kan op onze SEO checklist de lengte van je teksten niet ontbreken. Bij productpagina’s is het wat lastiger, maar zeker bij bijvoorbeeld blogs en informatiepagina’s vindt Google het niet leuk als je je er makkelijk van af maakt. Zorg dat je uitgebreide teksten schrijft met genoeg informatie. Zoek desnoods wat achtergrondinformatie over het onderwerp op en voeg dat toe. Google, Bing en de andere zoekmachines zien dat jij extra moeite hebt gedaan en belonen je daarvoor. Hun gedachte is namelijk dat de bezoeker sneller geholpen is met meer informatie. Voor blogs en andere pagina’s met grote teksten is 300 woorden het absolute minimum.

SEO checklist: links

Next up zijn links. Links zijn verwijzingen zoals deze, waardoor je met een klik op de link naar een andere pagina gaat. Deze zijn uitermate belangrijk en een essentieel onderdeel van je zoekmachine optimalisatie. Wanneer je linkt naar een ander bericht van jezelf (zogenoemd intern linken), geef je die berichten een hogere ranking in zoekmachines. Extern linken is wanneer je linkt naar berichten of pagina’s van andere websites. Probeer dit ook minstens één keer per pagina/blog te doen. Waarom? Hiermee laat je Google zien dat je linkt naar pagina’s met relevante informatie en credits geeft aan jouw informatiebron. Dat wordt beloond met een hogere positie.

SEO checklist: SEO titel en metaomschrijving

Ook de SEO titel en metaomschrijving kunnen niet op onze SEO checklist ontbreken. Wat zijn dit? De SEO titel is de titel die je je bericht geeft in de zoekmachines. Deze hoeft niet hetzelfde te zijn als de titel op je website. Zorg dat je alle keywords (je kunt in een bericht ook focussen op meerdere keywords) in je SEO titel staan. Aan het begin is het allermooiste: deze berichten komen het hoogste in de zoekmachines.

Ook heel belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie is je metaomschrijving. Je metaomschrijving is het kleine stukje tekst in zoekmachines dat onder de SEO titel staat. Deze dient een korte samenvatting van je artikel of pagina te zijn en hij moet natuurlijk ook je keyword(s) bevatten.

Wat niet helemaal onder dezelfde noemer valt, maar wat toch het benoemen waard is: gebruik je keyword ook in genoeg tussenkopjes. Dat is nog een signaal dat Google en andere zoekmachines gebruiken om te bepalen of jij je focust op je onderwerp of niet.

zoekmachine optimalisatie
De Mega Marketeers SEO titel en metaomschrijving in Google

Afbeeldingen

Ook goede afbeeldingen mogen niet op je SEO checklist ontbreken. De afbeeldingen op zich zijn natuurlijk een leuke manier om je tekst op te fleuren. Maar wat vooral belangrijk is, zijn de alt tags. Dit is de tekst die je browser associeert met je afbeelding. Probeer minstens één afbeelding in je pagina of blog te verwerken die een alt tag heeft die je keyword(s) bevat. Dat komt de zoekmachine optimalisatie ten goede.

Algemene tips

De bovenstaande tips vormen onze gehele SEO checklist. Volg je deze op, dan zullen je pagina’s zeker hoger ranken in Google en andere zoekmachines. Wil je de zoekmachine optimalisatie nog verder doortrekken, dan volgen hier wat algemene tips.

Cornerstones

Cornerstones zijn als het ware de ‘hoekstenen’ van jouw website. Het zijn de stukken waar je het meest trots op bent, de stukken waarvan je wilt dat mensen ze lezen als ze op jouw site terecht komen. Door in Yoast deze artikels/pagina’s als cornerstones te markeren en vaak intern naar deze stukken te linken, komen ze nog hoger in Google. Hierdoor vinden mensen de stukken tekst waar je het meest trots op bent het vaakst in Google. Cornerstones zijn overigens wel erg lange artikels: denk aan minstens 1500 à 2000 woorden. 3000 is ook niet uitzonderlijk.

Pagespeed

Google meet hoe snel jouw pagina laadt met een zogenoemde Pagespeed index. Deze is om twee redenen belangrijk: ten eerste geeft Google je een hogere ranking als je pagespeed hoog is. Ten tweede zullen bezoekers minder snel van je website gaan als je pagina’s snel laden. Ook dat zien de zoekmachines en daardoor krijg je ook een hogere positie. Zorg er dus voor dat je pagespeed goed is.

Welke zoekwoorden kies ik?

Ook belangrijk om naast de SEO checklist te overwegen, is met welke keywords je wilt ranken. We hebben het al gehad over de relevantie van je keywords, maar heb je weleens nagedacht over de moeilijkheidsgraad van keywords? En het zoekvolume? Het ideale zoekwoord, zeker voor een beginnende site, is een zoekwoord met weinig concurrentie en veel zoekopdrachten. Met een tool als SEMRush kun je zowel de moeilijkheidsgraad als het volume van een zoekwoord checken. Voor beginnende sites is 60 tot 65 de maximale moeilijkheidsgraad voor een keyword. Kies je een moeilijker keyword uit, dan zul je als beginnende site nooit boven de gevestigde namen uitkomen.

SEO checklist: de samenvatting

De korte samenvatting van de SEO checklist is als volgt: kies een keyword waar je op wilt ranken dat niet al te moeilijk is en waar genoeg op gezocht wordt. Zet dit keyword in je SEO titel, de metaomschrijving en vaak genoeg in je tekst en tussenkopjes. Zorg er daarnaast voor dat je tekst niet al te kort is en dat je afbeeldingen gebruikt met alt tags met jouw keyword. Tot slot: zorg dat je pagespeed hoog is en overweeg ook af en toe cornerstones te maken van keywords waar je echt op wilt ranken.