Je hebt je nieuwe website of webshop en je bent klaar om bezoekers te ontvangen. Maar hoe krijg je die bezoekers? Een van de termen die je vaak te horen zult krijgen is ‘SEO’. Maar wat is SEO eigenlijk? Hoe werkt SEO en wat is de meerwaarde van SEO? Dat leggen we je in deze blog uit.

1. Wat is SEO?

2. Hoe werkt SEO?
2.1 Yoast en goede artikels schrijven
2.2 Pagespeed: waarom een snelle pagina beter is
2.3 Backlinks en linkbuilding

3. Wat kun je met SEO?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, vertaald zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat jouw content geoptimaliseerd is voor zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Daardoor komt jouw website hoog in de zoekresultaten van deze zoekmachines te staan. Daardoor krijg je bezoekers, zonder dat je daarvoor advertentiekosten hoeft te betalen. De vraag ‘wat is SEO?’ is dus eigenlijk enigszins simpel te beantwoorden: het is ervoor zorgen dat je hoog in de zoekresultaten van zoekmachines komt, met als doel meer bezoekers naar jouw site te krijgen.

Dat is natuurlijk vrij simpel gezegd, want er zijn allerlei strategieën en factoren die meespelen bij jouw ranking in Google. Het algoritme is inmiddels bijzonder goed geworden en kan goed herkennen welke content echt goed is en wanneer je het algoritme probeert te foppen.

Hoe werkt SEO?

Nu we antwoord hebben gegeven op de vraag ‘wat is SEO?’, wordt het tijd om uit te leggen hoe het werkt. Het begrijpen wat SEO is en begrijpen hoe het werkt zijn namelijk hele verschillende dingen. In de komende paragrafen gaan we je alle ins en outs van SEO laten zien en uitgebreid antwoord geven op de vraag ‘hoe werkt SEO?’.

Yoast en goede artikels schrijven

Elke schrijver die enigszins met SEO bezig is, heeft de plug-in Yoast geïnstalleerd op zijn website. Yoast is een geweldige SEO tool die jou goed kan laten zien of je artikel goed geoptimaliseerd is voor SEO. Jij geeft aan op welke keyphrase je hoog wilt staan in de zoekmachines en Yoast kijkt hoe goed jouw artikel daarvoor geoptimaliseerd is. Dit zijn een aantal factoren waar Yoast rekening meehoudt:

  • Staan er genoeg interne links en externe links in je artikel? Links naar je eigen site verhogen je SEO waarde als website. En links naar andere sites die volgens Google ‘gezag’ hebben, laten aan Google zien dat jij nuttige informatie aan je lezers geeft en ook daardoor kom je hoger in Google.
  • Gebruik je je keyphrase vaak genoeg? Je keyphrase moet in je titel voorkomen, in een aantal subkoppen en in de tekst ook meerdere keren. Dat is belangrijk, omdat Google dan goed ziet wat jouw onderwerp is. Dat houdt Yoast voor je in de gaten.
  • Is de lengte van je tekst goed? Yoast houdt voor normale blogposts een streeflengte aan van minstens 300 woorden. Voor zogenaamde cornerstone content, dat is de belangrijkste content op je site die als het ware de hoeksteen vormen van je website, geeft Yoast een groen vinkje bij minstens 900 woorden.

wat is SEO

Zoals je ziet, is het best ingewikkeld om precies te begrijpen wat SEO is en vooral hoe het werkt. Er zijn alleen al binnen je artikel een flink aantal factoren die meespelen met je ranking. Wat echter ongeacht het onderwerp, de lengte en je keyphrase belangrijk is, is de kwaliteit van je content. Zoekmachines zijn de laatste jaren erg goed geworden in het analyseren van de kwaliteit van alle pagina’s. Dus zorg ervoor dat je website er netjes uitziet en dat de content die je hoog wilt hebben in Google ook goed verzorgd en informatief is. Als je goedkoop probeert te scoren met een klein flutstukje, kom je nooit hoog in Google, Yahoo, Bing of welke zoekmachine dan ook.

Pagespeed: waarom een snelle pagina beter is

We weten nu wat SEO is en welke tools we moeten gebruiken om onze content te optimaliseren voor de zoekmachines. Dat is echter niet het enige wat van belang is als je hoog in Google wilt ranken. Wat ook meespeelt bij je positie in Google, is je pagespeed, dat wil zeggen hoe snel je pagina laadt.

Direct

Een hoge pagespeed is zowel direct als indirect goed voor je positie in zoekmachines. Wat betreft de directe invloed: Google heeft een hele handige Pagespeed Insights tool waarin je je pagina kan laten testen op pagespeed. Deze geeft je een score van tussen de 0 en 100, waarbij 0 traag is en 100 erg snel. Over het algemeen is het streven om de index boven de 90 te hebben, hoewel tussen de 80 en de 90 ook nog acceptabel is. Maar wat betreft je ranking in Google is het heel simpel: hoe hoger je in deze tool scoort, hoe meer kans je hebt om in Google (en andere zoekmachines) hoog in de zoekresultaten te komen.

Wat is SEO pagespeed
De pagespeed tool van Google

Indirect

Er is daarnaast ook een indirecte invloed op je SEO ranking in verband met je pagespeed. Onder het kopje ‘wat is SEO?’ hadden we het over het algoritme van de zoekmachines, dat op bepaalde manieren herkent of een website goed is of niet. Een van de manieren die het algoritme gebruikt, is door te kijken naar de ‘bounce rate’. De bounce rate is het percentage van de bezoekers dat na één pagina van je website te hebben bekeken meteen weer wegklikt. Bij zoekmachines geldt: hoe hoger je bounce rate (en dus hoe meer mensen al na één pagina wegklikken), hoe lager je in de zoekresultaten komt.

Pagespeed is van grote invloed op je bounce rate. Ga maar na: als een website veel te traag laadt, wat doe je dan? Een overgroot deel van de mensen klikt weg als een website te langzaam laadt. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de internetgebruikers al weg klikt als het langer dan 3 seconden duurt voordat een website geladen is. Ook daarom is het van groot belang om je pagespeed hoog te houden: mensen klikken niet zo snel weg, je bounce rate is daardoor lager en daardoor schatten Google, Bing en Yahoo je hoger in. Bovendien heb je er helemaal niets aan als je weet wat SEO is en hoe je het moet gebruiken als mensen toch weg klikken als ze op je website komen omdat hij te traag laadt.

Tips

In de eerdergenoemde tool van Google staat naast je score een aantal suggesties die je kan doorvoeren op je pagina om hem sneller te maken. Een paar van de meestvoorkomende zijn:

  • Laad afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet. Een pagina laadt standaard alle afbeeldingen die op de pagina te vinden zijn. Door een zogenoemde lazyload-plugin te installeren, kun je ervoor zorgen dat afbeeldingen pas laden wanneer de gebruiker ernaartoe scrolt. Dat zorgt ervoor dat je pagina in eerste instantie veel minder hoeft te laden en daardoor een stuk sneller laadt!
  • Verwijder bronnen die de weergave blokkeren. Dit is een iets ingewikkelder probleem. Je webbrowser laadt aan de hand van de code de pagina waar je naar zit te kijken van boven naar beneden. Daarbij moet je browser dus bij elke stukje code stoppen om dat stukje code te laden. Bepaalde stukjes code zijn zwaarder dan anderen en de code is niet altijd hetzelfde opgebouwd als de pagina. Soms wordt er bijvoorbeeld al bovenaan verwezen naar een visueel effect onderaan de pagina. Dit is dus wat je pagespeed omlaag brengt. Je moet je pagina van boven naar beneden laten laden en de zwaarste effecten laten wachten tot het laatst, zeker als ze onderaan de pagina staan.
  • Geef afbeeldingen het juiste formaat. Soms zijn afbeeldingen veel groter dan nodig is. Een afbeelding op een website hoeft vaak niet groter dan 1200 pixels breed te zijn. En toch plaatsen sommigen afbeeldingen van 2000, 3000 of soms zelfs 4000 pixels breed! In WordPress kun je bij elke afbeelding die je plaatst bepalen hoe groot die afbeelding moet zijn: vaak is 1200 pixels breed al meer dan genoeg.

Backlinks en linkbuilding

We hebben antwoord gegeven op de vraag ‘wat is SEO?’ en we hebben laten zien hoe je zowel je artikelen als je pagina kunt optimaliseren zodat je hoog in Google komt. Er is echter nog een manier om de SEO optimalisatie van je pagina beter te maken. Het heet linkbuilding. Dat is een chique woord voor een heel simpel proces: zorgen dat mensen naar jouw pagina linken. Dat kan op een aantal verschillende manieren:

  • Goede, originele content schrijven: Als jij goede, originele artikels schrijft, zullen mensen informatie uit jouw artikels overnemen met een linkje naar jouw website. Dit is zonder meer de beste manier van linkbuilding: je hoeft er in principe niets voor terug te doen en je krijgt vaak backlinks van goede sites die veel autoriteit hebben. Die zijn veel waard en geven een flinke boost aan je ranking in Google. Maar hoewel deze backlinks het beste zijn, zijn ze ook het moeilijkst om te krijgen. Zeker als je net begint met schrijven zullen heel weinig mensen je website lezen en de kans dat een grote speler jouw pagina tegenkomt en hem zo goed vindt dat hij hem gebruikt en naar jouw site linkt, is vrij klein. Goede content is altijd goed, maar deze manier van linkbuilding is waarschijnlijk eentje die je pas later kunt gaan toepassen.
  • Linkruil: Jij bent gelukkig niet de enige website die graag bovenaan in Google wil staan. Ook andere pagina’s hebben graag waardevolle backlinks. Een linkruil is een deal waarbij de betrokken partijen links van de ander op de eigen website plaatsen. Daardoor gaat de SEO ranking van beide pagina’s omhoog. Dit is in het begin waarschijnlijk de makkelijkste manier om backlinks te krijgen. Helaas geven de meeste sites die aan linkruil doen weinig autoriteit wat SEO betreft. Het is een goed begin, maar uiteindelijk zal je meer hebben aan de grote sites die jou citeren en naar jou linken als bron omdat je content goed is.
  • Links inkopen: In plaats van dat je links met elkaar ruilt, bieden sommige sites ook aan dat je een x aantal backlinks van hen koopt. Dit is een heel slecht idee. Google heeft dit verboden en plaatst onder de noemer ‘black hat marketing’. Dit kan leiden tot een ban van Google, waardoor je pagina helemaal niet meer geïndexeerd wordt! De twee eerder besproken methodes zijn veel betere alternatieven. Het is verleidelijk om in het begin links te kopen, maar op de lange termijn snijdt je jezelf in de vingers.
wat is SEO startpagina
Startpagina.nl is een bekende website voor linkbuilding

Wat kun je met SEO?

De vragen ‘wat is SEO?’ en ‘hoe werkt SEO?’ zijn beantwoord. Dan rest nu alleen nog de vraag ‘wat kun je met SEO?’. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: bovenaan of in ieder geval hoog in de zoekmachines komen. Dat betekent dat mensen die zoeken naar de zoekterm waar jij hoog mee in Google staat, jouw website te zien krijgt in de resultaten. Hier zul je bezoekers mee trekken, zonder dat je daarvoor advertentiekosten hoeft te betalen. Hoeveel, dat hangt af van hoe hoog je staat en van het zoekwoord.

wat is SEO semrush
De zoekterm ‘wat is SEO’ beoordeeld in SEMRush. ‘Wat is SEO’ heeft een difficulty van 68,52 en is daarmee wat te moeilijk voor beginnende sites.

En hoe zit dat precies? Dat is simpel, op sommige zoekwoorden wordt veel gezocht en op sommige weinig. Zo zal op ‘fiets repareren’ meer gezocht worden dan op ‘fiets repareren in Harderwijk’. Maar er zullen ook meer sites hoog willen staan op ‘fiets repareren’. Als beginnende site moet je zoeken naar makkelijke keywords waar relatief veel op gezocht wordt. Een goede tool om de moeilijkheidsgraad van een zoekterm te vinden is SEMRush. Je kunt in deze tool elke zoekterm laten beoordelen op moeilijkheidsgraad. Als beginnende site is het raadzaam om alleen te ranken op keywords met een search difficulty van minder dan 60. Later kun je moeilijkere zoektermen proberen, maar als beginnende site kom je niet boven de grote jongens, al is je content nog zo goed.

Samenvatting: Wat is SEO, hoe werkt SEO en wat kun je ermee?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Pagina’s en blogs die goed SEO geoptimaliseerd zijn komen hoog in Google. Ruwweg hebben 3 factoren invloed op je ranking in Google: de kwaliteit en optimalisatie van je artikels, je pagespeed en je autoriteit. De autoriteit krijg je door veel backlinks te krijgen, dat wil zeggen dat andere sites naar de jouwe linken. Met een goed SEO geoptimaliseerde website kom je hoog in de zoekmachines, waardoor je bezoekers krijgt zonder advertentiekosten te betalen.

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?