Onze marketeers spreken elke week ondernemers die met problemen zitten en niet weten hoe ze kunnen blijven groeien. Gelukkig weet onze marketingexpert Antonio raad! Deze week sprak hij met verschillende ondernemers, die zich afvragen hoe ze met de coronamaatregelen kunnen omgaan. Antonio geeft antwoord.

Je hebt vanaf de komende periode te maken met twee soorten klanten: de ene is de enthousiaste “we mogen weer naar buiten en gaan het vieren”-klant. Die is blij dat de verschillende gelegenheden weer opengaan en neemt het niet heel nauw met de maatregelen. De andere is de voorzichtige “kat uit de boom kijk”-klant: die is ook blij en gaat ook weer naar de zaken die afgelopen tijd gesloten zijn geweest, maar wil de maatregelen graag nog in acht blijven nemen. De vraag is: hoe verenig je deze twee groepen?”

Communicatie is in dit geval ontzettend belangrijk. Zorg dat je duidelijk bent, zowel online, dus op je social media-kanalen en je website, als offline. Alles moet kort en duidelijk dezelfde boodschap uitdragen. Zorg dus ook voor (leuke en simpele) posters of affiches binnen je winkel en zorg dat klanten en personeel precies weten wat de regels zijn. Let hierbij duidelijk op je tone of voice: gebiedende wijs is niet altijd noodzakelijk. En onthoud: belonen is voorkomen! Tot slot, houd je zelf ook aan die regels: zo voorkom je vervelende situaties en zorg je dat iedereen naar je zaak durft, ook de wat voorzichtigere klanten.”

Je kunt deze belangrijke communicatie zelfs gebruiken als commerciële springplank om je bedrijf te promoten. Ter voorbeeld: jij weet als ondernemer heel duidelijk wat de regels voor jouw beroepsgroep zijn. Maar voor de consument kan dat onduidelijk zijn: voor kappers gelden andere regels dan voor supermarkten en bij supermarkten gaat het weer anders dan bij sportscholen. Als jij in een leuke, informatieve video uitlegt wat de regels zijn en wat de maatregelen betekenen, kan die zelfs viral gaan. Dit zorgt voor het duidelijk overbrengen van een belangrijke boodschap én geeft jouw merk en bedrijf een extra positieve awareness boost. De juiste marketeer kan je hier zeker bij helpen.”

Meestal moet je de informatiebehoefte van de klant en de commerciële boodschap die jij wilt overbrengen balanceren. Je wilt mensen naar je onderneming trekken, maar je wilt mensen ook van informatie voorzien. Het beste is echter als deze twee doeleinden een tastbaar raakvlak hebben. Dat is hier het geval. Met een boodschap in de strekking van “we zijn weer open en zo faciliteren wij dat in verband met de coronamaatregelen” kun je én mensen naar je zaak trekken én mensen informatie geven over welke regels er gelden binnen jouw branche gelden.”

Antonio van der Zouwen is managing director van Mega Marketeers en eigenaar van Goldstine. Hij heeft gewerkt bij toonaangevende bedrijven als Telegraaf Media Groep (inmiddels onderdeel van Mediahuis) en Randstad. Door zijn werk bij en met klanten als Dyson, Markant, Trunkrs en Tergon heeft Antonio veel kennis en ervaring op gebied van leadacquisitie en marketing.

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?