Onze marketeers spreken elke week ondernemers die met problemen zitten en niet weten hoe ze kunnen blijven groeien. Gelukkig weet onze marketingexpert Antonio raad! Deze week sprak hij met ondernemers die zich afvragen hoe je ondanks het gebrek aan fysiek contact toch verbonden blijft met je klanten. Antonio geeft antwoord.

“Als ondernemer moet je altijd in de lead zijn. In tijden van onzekerheid is het logisch dat je in eerste instantie de kat uit de boom kijkt. Maar daarna moet jij als ondernemer zekerheid creëren. Als we corona als voorbeeld nemen: in eerste instantie was het niet duidelijk welke impact dit zou hebben op de economie en de samenleving. Maar toen dat eenmaal bekend werd, had je als ondernemer wel meteen de mogelijkheid om voor jezelf een knoop door te hakken. Tijdens onduidelijke tijden moet je zelf duidelijkheid bieden. Kun je de salarissen nog betalen? Moeten je werknemers thuiswerken? Kun je openblijven? Krijgt een abonnementhouder nog waar voor zijn geld?”

“Daarnaast heb je draagvlak nodig om klanten en omzet te behouden. Daar is communicatie, online en mondeling, ongelofelijk belangrijk bij. Als je bijvoorbeeld sportscholen neemt: die hebben het over het algemeen erg moeilijk. Ze hebben echter wel veel leden. Vaak is dit een weerspiegeling van de regionale samenleving in het klein. Daarbij zullen dus mensen zijn die voorzichtig omgaan met corona en mensen die wat minder voorzichtig zijn. Als je wilt zorgen dat je niet bepaalde mensen tegen het verkeerde been schopt, moet je vooral draagvlak en duidelijkheid creëren: leg helder en duidelijk uit wat kan, wat je gaat doen en hoe je met de situatie omgaat.”

Hand in eigen boezem

“Mijns inziens hadden sportscholen best eerder contact kunnen zoeken met hun leden om samen op zoek te gaan naar oplossingen. Wat dat betreft kunnen ze ook wel hand in eigen boezem steken. Je hebt als sportschool meerdere personeelsleden die thuiszitten en niets kunnen doen. Laat die bellen met je leden als daar behoefte naar is, stuur ze een berichtje om te checken hoe het met ze gaat. Ga oplossingen met ze bedenken: je kunt thuis sporten, hoe kun je daar als sportschool bij helpen? Wat kun jij voor jou leden doen om hen alsnog waarde uit hun abonnement te halen?”

“Daarnaast is de mening van je leden ook ontzettend belangrijk. De overheid heeft al gezegd dat ze rekening houden met de mening van de bevolking. Als jij samen met flink wat andere sportscholen een enquête onder je leden gaat houden over hun behoefte naar de sportschool, dan kun je best een database van 50.000 antwoord bij elkaar krijgen. Als daaruit blijkt dat veel mensen weer graag naar de sportschool willen, is het niet ondenkbaar dat de overheid daar rekening mee houdt.”

“Bovendien kun je aan zo’n enquête ook nog een commerciële twist geven door een paar vragen te stellen waar je als ondernemer wat aan hebt. Om maar weer terug te komen op het sportschoolvoorbeeld: daar kun je denken aan vragen als ‘vind je het fijner om in grote of in kleine groepen les te krijgen?’ en ‘vind je het fijn om thuisondersteuning te krijgen en ben je bereid daarvoor te betalen?’. Dat kan op allerlei manieren: middels e-mail automation, maar ook bijvoorbeeld via WhatsApp of Facebook Messenger. Daar kan een marketingbureau je natuurlijk ook bij helpen. Op deze manier kun je én meer omzet genereren en je klanten tevreden houden, omdat je precies de diensten aanbiedt die zij willen.”

Hey, heb je kunnen vinden wat je zocht?

Wat hoopte je te vinden op onze website?