Verschil adverteren voor een fysieke winkel of webshop – Google Ads

Google Ads biedt vele biedstrategieën aan, elk met zijn voor- en nadelen. Het is erg belangrijk dat je goed voor je hebt waarom je wilt gaan adverteren. Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Wil je liever dat je pagina veel bekeken wordt? Meer sales in je fysieke winkel of Webshop? Zoveel vragen die je wel dient te beantwoorden voor je aan de slag gaat.

Adverteren voor een webshop

Webshops zijn de afgelopen jaren erg populair geworden en dat heeft Google gemerkt. Er zijn bijna meer webshops dan winkels in de straat. Veel van de automatische biedstrategieën zijn dan ook rondom Webshops gemaakt.  

Automatische biedstrategieën 

Online marketeers kiezen steeds vaker voor de automatische biedstrategieën. Met deze strategieën bepaalt Google zelf hoe hoog je advertentie komt te staan en daarmee ook de klikprijs. Het is erg belangrijk om goed op een rijtje te hebben welke acties belangrijk voor je zijn. Een belletje naar de winkel, offerte aanvraag, openingstijden of aankoop zou je kunnen instellen als conversies. Conversies zijn nodig om inzicht te krijgen in de resultaten van de campagnes.  

Zeker bij een webshop is het ook verstandig om een waarde aan een conversie te koppelen. Je kan bijvoorbeeld instellen dat een bestelling gemiddeld 65 euro waard is. Zo wordt er een conversie geteld nadat er een bestelling is gedaan, en weet Google dat de bezoeker – wanneer dat het geval is – via Google Ads is binnengekomen en er een waarde van 65 euro aan kan geven.

Waarde conversie

Wanneer je met het adverteren begint wil je natuurlijk zoveel mogelijk omzet genereren met de kosten die je maakt voor het adverteren. Het moet natuurlijk wel in verhouding tot elkaar staan. Een goede biedstrategie om je rendement mee bij te houden zou Doel-ROAS (Return On Ad Spent) zijn. Bij Doel-ROAS kan je zelf instellen hoeveel rendement je wil behalen op je campagnes. Ga je voor een rendement van 600%? Dan zorgt Google ervoor dat voor elke 100 euro die je besteed, 600 euro aan omzet gegenereerd wordt.  

De omzet haalt Google van je conversies. Zorg dus dat je de conversies goed hebt ingesteld voordat je met deze biedstrategie begint. De conversies leggen een basis voor de slimme biedstrategieen

Adverteren voor een fysieke winkel

Wanneer je geen webshop hebt en alleen een fysieke winkel zullen je conversies minder specifiek zijn. De aankoop gebeurt immers in de winkel en niet online. Het is lastig om te meten wie daadwerkelijk naar de winkel wil komen. Een conversie als routebeschrijving of offerte zullen alsnog goed werken. Toch is adverteren voor een fysieke winkel goed mogelijk met Google Ads.

Conversies meten 

Omdat de aankoop in de winkel wordt gedaan en niet op de website, worden de conversies minder specifiek op de verkopen. Het is verstandig om acties waaruit blijkt dat de bezoeker geïnteresseerd is om langs te komen als conversie toe te voegen. Bijvoorbeeld een routebeschrijving, afspraak of offerte. Op deze manier heb je nog enigszins zicht hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn zodat je aan de hand van die gegevens je campagne verder kan optimaliseren.  

Biedstrategie Handmatige CPC

Wanneer je aan de hand van de gemeten conversies merkt dat sommige zoekwoorden beter lopen dan andere, kan je die een hogere klikprijs geven. Bij handmatige CPC (Kosten per klik) kan je niet alleen de klikprijs van de zoekwoorden bepalen, maar ook van campagnes, doelgroepen, locaties etc. Bij deze biedstrategie is het belangrijk dat je blijft optimaliseren en de resultaten goed monitort aangezien je de controle helemaal in eigen hand hebt. In tegenstelling tot de eerdere genoemde Doel ROAS waar Google het voor je optimaliseert.  

Google Ads biedstrategie

Conclusie 

Bij een webshop kan je ‘hardere’ conversies instellen waar de automatische biedstrategieën de gegevens vandaan kan halen. Wanneer je automatische biedstrategieën gebruikt met conversies die niet specifiek genoeg zijn en waar geen waarde aan is gekoppeld, zal het systeem minder goed werken dan bij een webshop. De kosten kunnen hierdoor flink omhoogschieten, ook omdat je geen invloed hebt op de klikkosten bij bijv. Doel ROAS. Wil je meer vrijheid in de kosten en positie waar je advertentie staat? Kies dan voor handmatige CPC, aanbevolen voor het adverteren voor een fysieke winkel. Zorg dus dat je goed geïnformeerd voordat je een biedstrategie kiest.

Twijfel je nog over welke biedstrategie het best bij je past? Aarzel niet en neem contact met ons op.