Heerlijk avondje

De feestmaanden zijn weer in volle gang en elke winkelier in de straat en elke webshop wil daar natuurlijk van profiteren. Op elke manier stunten de ondernemers met de laagste prijs garantie en spectaculaire kortingen. Ook is Black Friday doorgedrongen in Nederland en de cijfers laten een enorme stijging zien in de verkopen. Het is een puur Amerikaanse dag maar ook Europa is dus overstag gegaan.

Met het aankomend heerlijk avondje op 5 december is het alle hens aan dek voor de marketingafdelingen om alle acties op tijd te promoten. Bij het Sinterklaasfeest draait het allang niet meer alleen om kinderspeelgoed ook de artikelen voor volwassenen gaan tegen dumpprijzen de deur uit, althans zo lijkt het. Regelmatig duiken er berichten op dat de prijs voor hetzelfde artikel enkele maanden geleden goedkoper was dan tijdens de actieperiode.

Misleiding?

Vooral de Mediamarkt moet het hier regelmatig ontgelden, kostte die ene televisie in augustus nog € 600 nu is die afgeprijsd van € 750 naar € 600. Deze marketingstunt is algemeen bekend en wordt veelvuldig gebruikt. De consument denk dat die een koopje heeft maar de werkelijkheid valt vaak tegen. Zeker als je diezelfde televisie drie maanden later ziet staan voor € 350 als afgeprijsd van € 600.
Koopgedrag is puur een psychologische oorlogsvoering met de consument versus marketing van de giganten. 1+1 gratis klinkt al veel doeltreffender dan 50% korting wat het in werkelijkheid is. Want geef toe, gratis is altijd goed. Woorden als ” korting”, ” uitverkoop” en ” laatste kans” schijnen steeds minder indruk te maken op de consument. Deze termen zie en hoor je de hele dag door in het straatbeeld en in de reclames op tv en radio. Door deze overdosis aan kreten en veelal hard geschreeuw in de commercials begint het irritatie level wel toe te nemen.

Erg irritant

De reclames van het Kruidvat spannen de kroon, menigeen zapt al weg zodra de stem begint te schreeuwen. Of deze reclames nu echt bijdragen aan een positief gevoel wat Kruidvat als merknaam betreft maakt ze blijkbaar niet uit, zo doen ze het al jaren en zullen er waarschijnlijk niet snel mee ophouden. Op de social media verschijnen er berichten en er is zelfs een Facebook pagina opgericht voor deze irritante reclames. Want negatieve aandacht is ook aandacht en daar is het ze om te doen.
Irritante reclames wekken dus emoties op en daar is het de marketing vaak om te doen. Welke emotie dat is hangt van de persoon af maar we hebben allemaal een mening.