Zoekwoorden

Zoekwoorden optimaliseren in Google Ad’s

Bedenk goed op welke zoekwoorden je gezocht wil worden

Bij een Ad’s campagne is relevantie de sleutel tot succes. Wanneer je teveel algemene zoekwoorden gebruikt zal je erg veel bereik hebben, maar aan het bereik heb je weinig wanneer het niet voor conversies zorgt. Je betaalt per klik op je advertentie, dus wil je de juiste mensen op je advertentie laten klikken. Door de advertentie zo relevant mogelijk te maken voor je doelgroep, zorgen je ervoor dat je mensen bereikt die vaker voor een conversie zorgen. 

Bijvoorbeeld: Je hebt een restaurant waar je vooral Sushi verkoopt. Je besluit een campagne te starten en ziet via de zoekwoordenplanner dat er erg veel gezocht wordt op: 

-Sushi 

-Sushi eten 

-Sushirestaurant 

Maar zoekwoorden zoals dit zijn te algemeen. Er zitten honderden Sushi restaurants in Nederland en mensen die op Sushi zoeken willen niet altijd bij een Sushi restaurant eten.

Zoekwoorden

Locatie

Wat je kunt doen om je zoekwoorden relevanter te maken is bijvoorbeeld een plaatsnaam toevoegen. Laten we zeggen dat het restaurant in Nijmegen zit. Sushi eten Nijmegen en Sushi restaurant Nijmegen zorgt er dan al voor dat mensen die daarop zoeken al geïnteresseerd zijn in je restaurant en bereid zijn ervoor naar Nijmegen te rijden. De locatie toevoegen aan je zoekwoorden is dus een goeie manier om de juiste bezoekers binnen te halen. 

Product

Wanneer je bijvoorbeeld schoenen verkoopt is het verstandig met de producten te adverteren. Op het merk van de schoen bijvoorbeeld. Je kan hiervoor het beste meerdere advertentiegroepen maken om te kijken welke merken goed lopen en welke minder goed. Ook houd je hierdoor de overzicht. Doe dit per product soort, houd hardloopschoenen en nette schoenen gescheiden. Mensen die zoeken op hardloopschoenen hebben namelijk een heel ander doel om schoenen te kopen dan mensen die nette schoenen nodig hebben voor een bruiloft bijvoorbeeld. Op deze manier segmenteer je de doelgroep en kan je de bezoeker zo gepast mogelijk benaderen.

Filter niet relevante zoekopdrachten

Brede zoekwoorden

Als we weer even teruggaan naar het vorige voorbeeld hierboven over het sushi restaurant hebben we als verbeterd zoekwoord sushi restaurant Nijmegen gekozen. Nu is het zo dat onze advertentie op ‘Italiaans restaurant Nijmegen’ ook vertoond zouden worden. Dat komt omdat Google ziet dat ‘restaurant Nijmegen’ hetzelfde is en het dus wel relevant zal zijn voor de bezoeker. 

Wanneer je een woord toevoegt staat hij standaard op breed. Dat houd in dat google het zoekwoord ook kan koppelen met zoekopdrachten die er erg weinig mee te maken hebben. Bij het zoekwoord “Sushi restaurant” zou hij bijvoorbeeld ook vertoond kunnen worden bij de zoekopdracht “waar komt sushi vandaan”. Dit is misschien een extreem geval, maar een deel van het zoekwoord kan de advertentie triggeren. Allereerst kunnen we van ons brede zoekwoord een exact zoekwoord maken. Dit betekend dat onze advertentie alleen vertoond wordt wanneer degene ons zoekwoord precies zo intypt. Je hoeft bij het zoekwoord alleen tussen [ ] brackets te zetten en het zoekwoord is exact.  

Uitsluitingswoorden

Een andere manier is om uitsluitingswoorden toe te voegen. Dit zijn als het ware zoekwoorden met een omgekeerd effect. Wanneer mensen deze woorden in hun zoekopdracht hebben staan, wordt je advertentie niet vertoond. In het vorige voorbeeld had ik ‘Italiaans’ kunnen toevoegen als uitsluitingswoord. Op deze manier zorg je ervoor dat alleen de mensen je bedrijf vinden die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. 

Meer blogs zoals dit? Houd dan onze blogpagina in de gaten. Er worden dagelijks nieuwe blogs op geplaatst. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan vooral contact met ons op.