ondernemer

Een idee van de ondernemer

Elke ondernemer start met een idee. Opeens gaat er een lichtje branden en heb je het meest briljante idee voor een nieuwe onderneming. Maar waar ga je beginnen als ondernemer? Een goed idee uitwerken naar een goed plan is meestal de eerste stap op weg naar een groter plan van aanpak. Op internet staan duizenden pagina’s vol met informatie hoe je het beste je plan kunt uitwerken. Een uitgebreid ondernemingsplan is meestal het eerste, indien je financiering nodig hebt kun je niet met een volgeschreven A4 blaadje aankomen bij de bank.

Genoeg bedrijfjes die jou als ondernemer kunnen helpen om een idee goed uit te werken tot een masterplan. Waar jij de bank of financiers mee omver blaast. Laat je niet meeslepen met de mooie verhalen. Maar probeer rustig en objectief te kijken naar wat er op papier staat. Zet even je trots opzij en laat een paar andere ernaar kijken waarvan je zeker weet dat ze commentaar durven te geven.

Het masterplan

Dan ligt er het masterplan voor je, jouw idee als ondernemer uitgewerkt tot een mooi boekwerk waar de bank van gaat smullen. Denk je nu werkelijk dat de bank jouw plan gelijk gaat goed keuren? Nee toch zeker. Bedenk goed bij jezelf dat ze al duizenden van dit soort masterplan boekwerken hebben gezien, gelezen en afgekeurd hebben. Waarom zou die van jou dan wel goed genoeg zijn? Ongeacht of je er een professioneel bedrijf voor hebt ingeschakeld geeft dat geen enkele garantie.
Maar laten we uit gaan van het positieve, de bank zegt ” Yes strak plan en wij willen het helpen financieren” , goed nieuws dus voor jou als ondernemer.  Wacht…waar is het marketingplan?
Ze willen natuurlijk wel weten waar je hun geld aan gaat besteden, niet geheel onterecht….toch. Heb je daar zelf al over nagedacht, een marketingplan is niet iets wat je achteraf even snel in elkaar zet. Wie is je doelgroep, waar bevinden ze zich, hoe ga je jouw bedrijf presenteren aan de wereld, heb je al een website en ga zo maar door met vragen stellen.


Laatste loodjes

Je laatste stap is opzoek te gaan naar een marketingbureau wat zowel je online als je offline marketing kan regelen van A t/m Z zonder dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Je wilt immers als ondernemer wel zelf de koers bepalen maar hebt daar ondersteuning bij nodig. Als je eens gaat Googlen kom je veel dezelfde bureaus tegen, veel beloftes, veel dezelfde kreten en allemaal hetzelfde aanbod.
Als je verder zoekt denk je het bureau dat bij jou past te hebben gevonden. Na een goed en gratis intake gesprek hak je de knoop door. Dit bureau kan jou bieden wat je nodig hebt, kunde en een creatieve inslag waar overleg en communicatie voorop staat. Je kunt nu aan de slag..eindelijk.