Een passende huisstijl is erg belangrijk om uw imago en identiteit over te brengen naar de klant. De identiteit staat voor het beeld dat een bedrijf graag van zichzelf wil hebben. Het imago is het beeld dat mensen daadwerkelijk van een bedrijf hebben. Het doel van een huisstijl is om het imago zo dicht mogelijk naar de identiteit te krijgen. Om dit te bereiken is het belangrijk dat elke uiting een unieke, herkenbare stijl bevat.

Betekenis kleuren in huisstijl

De kleurkeuze van uw logo of website beïnvloed voor een groot gedeelte (vaak onbewust) het aankoopproces van consumenten. Bepaalde kleuren roepen namelijk verschillende associaties bij consumenten op.

huisstijlGeel

De kleur geel associëren mensen vaak met warmte, zon en energie. Maar ook met ziektes, zwaktes en gevaar. Bekende bedrijven zoals IMDb, Mc Donald’s en Ferrari gebruiken deze kleur in hun logo.

Groen

De kleur groen wordt vaak geassocieerd met natuur, gezondheid, geld en luxe. Vandaar dat veel banken de kleur groen gebruiken. Merken als Starbucks, Landrover en Android hebben de kleur groen ook in hun logo verwerkt.

huisstijlBlauw

De kleur blauw staat voor betrouwbaarheid. Blauw is een  associatie met veiligheid, verantwoordelijkheid, lucht en zee. Organisaties zoals KLM, Vimeo en Volkswagen maken hier slim gebruik van. Ook veel Social media platformen zoals. Facebook, twitter en LinkedIn maken gebruik van de kleur blauw.

Rood

Bij de kleur rood wordt over het algemeen geassocieerd met passie en liefde. Rood is een krachtige kleur en brengt ook krachtige gevoelens naar boven. Bedrijven als YouTube en Coca-Cola hebben hier slim gebruik van gemaakt. Ook Fastfoodketens zoals McDonald’s, Burger King, KFC en Wendy’s gebruiken rood in hun logo om het hongerige gevoel in de consument op te wekken.

De afgelopen jaren heeft McDonalds geprobeerd van het goedkope imago af te komen, en dat in te ruilen tegen een milieuvriendelijker imago. Dit hebben ze onder andere gedaan met het logo aan te passen. De achtergrond van het logo wordt veranderd van rood naar groen waardoor het er meteen chiquer uitziet. Ook de website is erg veranderd, waar het groen steeds meer naar voren komt.

 .  


Typografie

Een ander deel van uw huisstijl is typografie. Typografie zorgt ervoor dat tekst goed overkomt. Niet alleen op de website, maar ook in advertenties en visitekaartjes etc. Om de tekst zo goed mogelijk over te brengen is niet alleen het lettertype belangrijk maar ook de afstand tussen de letters, de kleur van de tekst en de regelafstand.

Er zit nogal een verschil of er een tekst online of in een krant gelezen wordt. Lettertypen die in de krant goed werken, werken vaak niet online. Een groot verschil tussen deze twee is dat het beeldscherm licht uitstraalt en papier licht reflecteert. Het is verstandig om op elk medium te testen wat wel en niet werkt. In volgende blogs gaan we verder in op huisstijlen. Zijn er nog vragen over dit onderwerp of alles rond Marketing? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.