Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, You tube en zo zijn er nog wel een paar. Welk kanaal kies jij om in contact te blijven met je klanten en in contact te komen met nieuwe klanten? De meeste bedrijven zullen automatisch kiezen voor Facebook omdat dat kanaal makkelijk en toegankelijk is voor iedereen. Je zult wel een lange adem moeten hebben of een marketing bureau in moeten schakelen. Likes verzamelen is een kwestie van een lange adem en heel veel geduld.
Maar hoeveel berichten en wat ga je dan posten op bv Facebook? Door deze vraag stoppen er veel bedrijven met social media omdat ze het juiste antwoord niet hebben. Erg zonde, want de social media netwerken hebben zeker een toegevoegde waarde voor je bedrijf. Zeker Facebook is een must voor bedrijven. De social media fungeren steeds vaker als een klantenservice voor je bedrijf.


Instagram versus Facebook

Op internet gaan er veel verhalen de ronde over algoritmes en het aantal berichten in vergelijking met je followers. Hoe meer volgers je hebt op een sociaal netwerk hoe meer relevante berichten je zult plaatsen. Zeker op Instagram, waar foto’s de boventoon voeren en het algoritme van Instagram bepaalt wie jouw bericht ziet. Dit zijn zeker niet al je volgers dus hoe beter je berichten hoe groter je zichtbaarheid. Besteed wel extra aandacht aan je foto want die bepaalt het succes van jouw profiel.

Twitter

Een twitter bericht heeft bijvoorbeeld maar een “levensduur” van nog geen 20 minuten, je followers zullen dus niet allemaal je bericht zien en bijna niemand scrolt terug in zijn tijdlijn om oude berichten te lezen. Op Twitter zul je dus meer moeten posten om zoveel mogelijk lezers te bereiken. Probeer ook na te gaan wanneer je volgers en doelgroep online is. Verdeel dan maximaal 4 berichten over de dag om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Een eenvoudige tool is tweetdeck, je kunt hier verschillende twitteraccounts onderhouden en eenvoudig tweets inplannen.

Twitter mobile

Facebook

Facebook is weer een heel ander verhaal. Mensen zijn meer geneigd om om hun tijdlijn door te lezen en dus ook terug scrollen naar oudere berichten. Je bereik is dus met minder berichten nog best groot. Ook hoef je bij Facebook niet elke dag een bericht te plaatsen en kun je heel makkelijk je berichten inplannen. Zodra je dus inspiratie hebt om relevante berichten te maken kun je ze ruim van te voren al maken.

Op internet zijn er verschillende programma’s waar je al je social media kanalen kunt monitoren en bijhouden. Hootsuite is de meest gebruikte en erg gebruikersvriendelijk. Beheer al je accounts via een programma en dat scheelt je tijd.
Facebook Mobile
Heb je vragen over dit onderwerp vul dan het contactformulier op onze site in.