We zitten in een tijd waar online marketing niet meer weg te denken is in het bedrijfsleven. Zelfs kleine bedrijven kunnen niet meer zonder online marketing. Terwijl er vroeger vooral geadverteerd werd op de televisie, verplaatst zich dat nu naar het internet. Even een marktplaats of Google advertentie plaatsen is tegenwoordig zo gedaan. Bedrijven die zich veel bezighouden met online marketing merken al snel dat de mogelijkheden ervan bijna oneindig zijn. In deze blog lees je een aantal voordelen die online marketing heeft.

Meetbaarheid van online marketing

In tegenstelling tot offline marketing, is het online marketing mogelijk om de campagnes tussendoor aan te passen. Google Analytics maakt het mogelijk om het gedrag van website bezoekers te monitoren. De informatie maakt het makkelijker de campagnes zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de klant. Hierdoor kan je de campagne eindeloos optimaliseren om hem zo winstgevend mogelijk te maken.

Nog nooit was het zo eenvoudig om een specifieke doelgroep te bereiken dan nu. Een bepaalde provincie, gemeente of zelfs stad targeten is met bijvoorbeeld Google Ads of Facebook erg gemakkelijk.

 

Relatief goedkoop

Bij Google Adwords (SEA) heb je helemaal zelf in de hand hoeveel je uitgeeft. Door de vele advertentie- en betalingsmogelijkheden is de drempel om te beginnen met SEA erg laag. Zo kunnen zelfs bedrijven met een klein budget deze voordelen merken. Door aan SEO ( Search Engine Optimization) te werken kan de bedrijfswebsite al snel veel meer verkeer genereren. Ook het gebruik van Social Media is gratis. Social media kan op een gemakkelijke manier voor extra klanten zorgen.

Om de klanten tevreden te houden is het belangrijk de communicatie zo helder en gemakkelijk mogelijk te maken. Social Media maakt het mogelijk om op elk gewenst moment relaties te onderhouden met klanten.

online marketing

Gemakkelijk relaties behouden

Een klant die geïnteresseerd is in je product wil daar graag veel van weten. Wanneer je hier erg veel informatie over hebt staan die van hoge kwaliteit is, weet de klant dat jullie daar verstand van hebben. Wanneer de klant uiteindelijk een aankoop doet of gebruik maakt van een dienst, is de marketing nog niet afgelopen. Na de aankoop is het belangrijk om interesse te tonen in de behoefte van de klant. Normaal gesproken stuur je een mail of bel je degene even op, maar dit kan ook heel gemakkelijk via Social Media. Dit zal de klant op prijs stellen, waardoor hij de volgende keer misschien wel weer bij je gaat kopen. Ook de kans dat hij je bedrijf zal aanbevelen bij kennissen zal hierdoor stijgen.

Zelfs wanneer een websitebezoeker besluit niet te kopen en de website verlaat, kunnen wij hem alsnog achteraf bereiken. Dit kan met Remarketing campagnes. Er moet een klein stukje code in alle pagina’s van de websites worden geplaatst, waarna bezoekers op een ‘lijst’ worden gezet als ze geen conversie behalen. Wanneer de lijst er is, is het mogelijk de verzamelde mensen te benaderen met Display Advertenties. Display advertenties zijn advertenties in de vorm van een afbeelding met tekst.

Online marketing is een groeiende business

Internetgebruik blijft maar groeien, en al zeker aankopen via internet. In Nederland is het internetgebruik thuis met 98%. Dit is zelfs het hoogst van Europa. Deze laatste ontwikkelingen betekenen dat veel bedrijven de komende paar jaren een website of Social Media pagina nodig zullen hebben. Om de toch al geringe aandacht van mensen te krijgen. Een goed website ontwerp en een goede huisstijl zijn belangrijk om de websitebezoeker het bezoek zo aangenaam mogelijk te maken.

Een online marketingbureau kan je dit werk uit handen nemen en ervoor zorgen dat het optimale benut wordt.